pondělí 25. dubna 2011

Ostružinová buchta z podmáslí

Potřebuji rozmrazit mrazák. Užitná plocha se značně zmenšuje na úkor narůstajícímu ledu, a tak jsem dala v rodině pokyn, že se nebude již nic do mrazáku strkat, ba naopak, že povinně musíme sníst dva poloprázdné kelímky zmrzliny Haagen-Dazs, mraženou kukuřici, hrášek, zmražené muffiny někdy z října 2010 (ty spíš vyhodím), švestkové knedlíky a taky loňskou nadúrodu ostružin. 

V létě nadšeně ovoce zamražuji s tím, že se budou v zimě hodit, ale jak to tak u mě bývá, v zimě není na letní ovoce chuť a tak než přijde úroda nová (nebo když musím rozmrazit mrazák), je potřeba ovoce nějak zlikvidovat. Borůvkové muffiny jsem pekla minulý týden, což značně snížilo zásobu mražených borůvek, ale co s těmi ostružinami???



Ostružinová buchta z podmáslí (recept převzat z 101 Cookbooks)



Budeme potřebovat:
  • 2 1/2 šálku mouky (můžete použít jakoukoli kombinaci chcete, já jsem namíchala takovou směs, že si ani pomalu nepamatuji co všechno obsahovala; určitě tam byl zbytek celozrnné mouky, hladká mouka, ovesné otruby, ovesné vločky - těžko říct v jakém poměru...)
  • 1 polévková lžíce prášku do pečiva (nejlépe bezfosfátového)
  • 1/2 šálku přírodního třtinového cukru
  • 1/2 lžičky soli
  • 2 vejce
  • 1 šálek podmáslí
  • 1/4 šálku tj. cca 55 g másla, rozpuštěného a mírně vychladlého
  • kůra z 1citrónu
  • 1 šálek ostružin (mohou být mražené, čerstvé popř. můžete použít i jiné ovoce - maliny, borůvky, jahody nebo i směs ovoce)
  • 3 lžíce hrubozrnného cukru
Postup:

Předehřejeme troubu na 180°C a vymažeme a vysypeme formu. Použila jsem tuto čtvercovou, ale určitě by šla i kulatá či koláčová forma. 


Tradičně jsem formu vysypala kokosem.


Na mírném plameni rozpustíme máslo a necháme trochu vychladnout. Pokud jste odvážní tak můžete máslo hřát tak dlouho až vám trochu zhnědne jak doporučuje i původní recept. Takto zhnědlé máslo buchtě dodá úplně jinou a více výraznou máslovou chuť. Odvážná jsem nebyla a tak jsem máslo hřála jen tak dlouho dokud se celé nerozpustilo.


Následně si ve větší míse smícháme mouku (či jakoukoli směs mouky jste se rozhodli použít), prášek do pečiva, sůl a cukr.


Do menší misky rozklepneme 2 celá vejce a mírně rozšleháme.


Do vajec přilijeme šálek (250 ml) podmáslí.



A zamícháme.


Přidáme kůru z citrónu. Měla jsem jen jeden namísto dvou jak říká původní recept, ale domnívám se, že i tak byla citrónová vůně v buchtě akorát výrazná. Klidně ale použijte dva jestli je máte. Samozřejmě nejlepší jsou chemicky neošetřené.


Nakonec přilijeme do tekuté směsi mírně vychladlé, rozpuštěné máslo.


A jak už to tradičně bývá, tekutou směs přilijeme k suché směsi.


A lehce smícháme.


Jen tak, aby se směsi zlehka promíchaly.


Těsto vlijeme do připravené formy a poklademe mraženými ostružinami.



Než vložíme těsto do rozehřáté trouby, ještě posypeme ostružiny hrubozrnným cukrem. Pokud nemáte k dispozici hrubozrnný, můžete rozdrtit kostkový cukr a drtí buchtu posypat. Já neměla ani hrubozrnný ani kostky tak jsem buchtu posypala krupicovým třtinovým, který jsem použila do těsta.



Teď už je buchta připravená do trouby. Pečeme zhruba 30 minut, podle tloušťky těsta. Každopádně suchá zapíchnutá špejle je klasickým znamením, že buchta je hotová.



Je to ten typ buchty, který se hodí pro každou příležitost. Se šlehačkou či kopečkem zakysané smetany je ideální pro návštěvu ke kávě či čaji, s jogurtem je zase jako vyvážená a zdravá snídaně. 


Buchta je velmi vláčná a lehká s křupavou kůrkou z cukru na povrchu. Citrónová kůra v těstě ve mně vyvolala vzpomínky na letní dezerty, na které se už moc těším a po těžších zimních jídlech je s otevřenou náručí uvítám!


__________________________________________________________________________________

Jinak jsem původně chtěla napsat o tom, jak jsme pekli mazanec. Jsou přece velikonoce a trochu tradice nikdy neuškodí. Mazanec jsme s manželem upekli, to zase jo, ale nějak jsme neodhadli dobu pečení a tak je trochu do tmava... Jíst se samozřejmě dá (když se odkrojí spodní černá kůrka) a je výborný, ale rozhodně to není "blogovatelný" materiál. Vánočka se nám na Vánoce povedla mnohem víc, a tak jsem si myslela, že když odpadá motání, mazanec bude hračka... :-)

Otázka: Jak jste strávili Velikonoce? Nastala nějaká pohroma?

Kromě spáleného mazance byly Velikonoce poklidné. Čas s rodinou, výlety do okolí, sport, prostě krásně strávený prodloužený víkend!

13 komentářů:

  1. Pohroma naštěstí ne:) Ale mohlo mě přijít vyšlehat víc chlapů, kromě toho mého, bráchy a kamaráda tu nikdo na víc nebyl:( Letos jsem poprvé pekla velikonoční nádivku i mazanec, oboje se povedlo na jedničku, za to barvení vajíček se nějak nedařilo, zkoušela jsem jinou techniku...

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tuhle buchtu ze 101 jsem taky dělala, ale s borůvkama. Vlastně jsem z těchto stránek toho ukuchtila docela dost. Letos jsem mazanec taky dělala prvně (podle kuchařky Sandtnerky), těsto mi přišlo nějaké řídké, tak jsem ho musela péct v kameninové míse. No, taky není moc publikovatelný, ale chuťově velmi dobrý. Hezký zbytek dne, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  3. Sašo: Já jsem zase ráda, že mě vymrskal jen manžel. Moc na to nejsem a tak raději dopoledne neotvírám :-).

    Ditto: 101 Cookbooks je i můj zdroj inspirace :-). Co se týče mazanců, mám pocit, že snad musely být skvrny na slunci, protože se jim letos nějak nedařilo. Mamka zase vytáhla z trouby obrovskou placku, která navíc ještě popraskala... Ale chuťově jsou jinak naše výtvory vynikající!

    OdpovědětVymazat
  4. Další nádherná buchtička :) Akorát tentokrát mi chybí ty ostružiny (i když dalo by se určitě použít i jiné ovoce?). My jsme Velikonoce trávili u babičky na vesnici, naštěstí se žádná pohroma nestala (nepočítám-li přejídání :D), takže bych je označila za poklidné :D

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to skoro podle komentářů vypadá, že se nám daří tu nespravedlivou a agresorskou Velikonoční tradici vymýtit :). Já už několik let razím heslo, že se nenechám bít od nikoho z žádného důvodu (ani kdyby to byla milion let stará tradice na svátek svatého Dindiho) a objeví-li se někdo ve dveřích s pomlázkou s touhou způsobit mi jakoukoliv fyzickou újmu, odpovím střelbou z brokovnice :). A funguje to! Velikonoce byly nádherně poklidné, slunečné, ptáci zpívali a Velikonoční ježek nám přišel na Velikonoční pondělí očuchat chatu a hledá si v naší blízkosti doupě... no prostě paráda, pohodička...
    A první letošní rodinné grilování dopadlo také nad očekávání dobře. Už nám začíná grilovací sezóna, hurááá...

    OdpovědětVymazat
  6. Catalino: Děkuji moc! Jsem přesvědčená, že s jiným ovocem bude buchta stejně dobrá. Třeba s jahodama, který už se pomalu začínají objevovat (teda hlavně z Itálie a Řecka) nebo s malinama, borůvkama... Na 101 Cookbooks existuje i jablečná verze (bez citronové kůry a se skořicí), na kterou se taky chystám a která může být taky vynikající!

    Kláro: Já nevím, kdo tu tradici vymyslel a hlavně proč se dodržuje jen u nás. V ostatních západních zemích se hledají čokoládová vejce, takže jsou všichni spokojeni a u nás se holky bijou, což rozhodně mě spokojenou nedělá... :-)

    Jsem ráda, že všichni měli krásné a klidné Velikonoce!

    OdpovědětVymazat
  7. Moc děkuji za tento blog, narazila jsem na něj úplnou náhodou a jsem opravdu nadšená. Doposud jsem chodila jen na Kate eat real food a pak na Great Balancing act, tento blog je ale mnohem, mnohem, mnohem lepší :-).
    Těším se na další recepty :-).

    OdpovědětVymazat
  8. Kandee: Děkuji za moc milý komentář, ani nevíš jakou jsi mi udělala radost! A srovnávat mě s Kate... to je pro mě čest! Ještě jednou díky a neboj, mám spoustu dalších receptů v rukávu :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Moc pěkný recept, asi taky vytáhnu nějaké to mražené ovoce, díky :) O Velikonocích naštěstí žádná pohroma nenastala.
    A to, že jsem se sem podívala, způsobilo pročítání spousty a spousty starších příspěvků, moc díky za insipiraci, je to náherný blog, kam se budu ráda vracet :)

    OdpovědětVymazat
  10. Na zahrádce roste ostružina a tak se těším, že letos bude konečně nějaká úrodička! Buchetku budu muset vyzkoušet!
    Velikonoce byly letos v klidu, neboť jsem byla doma s dítkem a v rámci zahnání nudy mně ta naše ratolest proháněla už od čtvrtka! Takže bylo napečeno - perníčky, beránek, nádivka, mazanec (dobrý, ale taky nepublikovatelný!)nabarvená vajíčka, nakoupené mašličky! Myslím, že tak pohodové, tradiční Velikonoce zas dlouho nebudou!

    OdpovědětVymazat
  11. Po přečtení receptu jsem zaběhla koupit otruby a hrubý cukr a začala kuchtit. Výsledek s jahodami a malinami na povrchu byl úžasný. Rozdělila jsem se se sousedkou. Při popíjení kávičky a hltání buchty jsme se shodly, že mám neskutečně šikovnou dceru. m

    OdpovědětVymazat
  12. Meg: Děkuji moc, budu se snažit, aby se blog líbil i dál. Je to můj velký koníček :-).

    HaF: Moje tchyně a teď už i mamka taky mají na zahradě ostružinu (tchyně spíš plantáž) a je to ten typ co nemá trny, což je úžasný! Rodí nádherný velký plody a těším se, že si zase zmrazím. Nejdřív ale musím rozmrazit ten mrazák... Jsem ráda, že se Velikonoce vydařily!

    M: Já mám zase neskutečně skvělou mámu! A neboj, buchta je samozřejmě zdravá :-).

    OdpovědětVymazat