neděle 10. dubna 2011

Buchta s mrkví!

Mám mnoho "úchylek", např. na balzámy na rty, krémy na ruce, žabky (vietnamky), tílka a také časopisy o vaření! Každý měsíc netrpělivě vyčkávám až vyjdou nejnovější čísla mých nejoblíbenějších periodik a pak nimi dokola listuji a zatrhávám, co uvařím, upeču, koupím a vyzkouším. Však o mnoho receptech, většinou v modifikovaných podobách, tu píši a často se k nim vracím. 

Nejinak tomu bylo i koncem března. Konečně vyšlo dubnové a tedy i velikonoční číslo časopisu Gurmet (dříve známý pod názvem Chef Gurmán). Stejně jako v téměř každém velikonočním čísle bylo i zde mnoho a mnoho vajíček, a kuřátek a jehňátek, ale mě především zaujal sice také velikonoční recept, ale domnívám se, že pro nás ne příliš typický.


Mrkvový koláč! Koláč se zeleninou? Ano, prosím! Zelenina je přece zdravá, no ne?

Idea to byla dobrá, ale to bych nebyla já, abych recept neupravila po svým, přece jenom 1 a 1/2 hrnku oleje je na blog o zdravém životním stylu příliš moc, nemyslíte?

Moje změny:
1. Množství se mi zdálo docela velké tak jsem koláč udělala jen z poloviční dávky. Vzhledem k tomu, že jsme na ni byli s manželem sami, poloviční množství bylo akorát. 
2. Polovinu bílé mouky jsem zaměnila za celozrnnou. Vyšší poměr celozrnné mouky a z buchty by byla cihla.
3. Množství oleje mi přišlo ažaž tak jsem použila místo části oleje jablečné pyré. Olej způsobuje to, že je buchta vláčná, přičemž toto dokonale zastupuje právě jablečné pyré. Měla jsem doma ještě domácí, což je samozřejmě nejlepší, ale lze použít i pyré kupované nebo dětskou přesnídávku. Pozor ovšem na přidaný cukr, o to je poté nutné snížit množství cukru v receptu.
4. Množství cukru jsem o trochu snížila kvůli cukru v jablečném pyré (viz bod 3) a použila jsem cukr třtinový.

Ingredience (podle mých změn):

  • 2 vejce
  • 50 ml rostlinného oleje
  • půl šálku tj. 120 ml jablečného pyré
  • 3/4 šálku třtinového cukru
  • 1 sáček vanilkového cukru
  • 1 šálek mouky (1/2 bílé, 1/2 celozrnné)
  • 1/2 sáčku prášku do pečiva (používám bezfosfátový z dm drogerie)
  • špetka soli
  • vrchovatá lžička skořice (skořici miluju!!)
  • 1 a 1/2 šálku nastrouhané mrkve (1 velká + 1 středně velká mrkev)
  • 1 hrnek vlašských ořechů, nasekaných (množství jsem i pro poloviční dávku ponechala a udělala jsem dobře)
Postup:

1. Do větší mísy dáme 2 celá vejce, olej, jablečné pyré, třtinový i vanilkový cukr.


2. Promícháme tak aby se všechny přísady spojily.


3. Do mokré směsi přidáme obě mouky, kypřící prášek, sůl a skořici.


4. Opět smícháme, ale jen tak, aby se směsi spojily.


5. Teď přichází na řadu mrkev a ořechy. Nakonec vše promícháme.


6. Těsto vlijeme do vymazaného a vysypaného čtvercového plechu (nebo formy na chlebíček nebo muffiny - to je pak třeba upravit dobu pečení). Jelikož si myslím, že mrkev a kokos k sobě výborně ladí, vysypala jsem plech kokosem.



7. Plech dáme do vyhřáté trouby (180°C) a zhruba po 25-30 minutách vytáhneme tuto nádheru, která při pečení neuvěřitelně provoněla celý byt skořicí a kokosem:



8. Nechejte vychladnout, nakrájejte na kousky, vezměte vidličku a vychutnejte první sousto! 

Mmmmmmmmmmmm!


Buchta je neuvěřitelně vláčná (díky mrkvi a jablečnému pyré), křupavá (ořechy), slaďoučká a prostě úžasná!


Jen se podívejte na tu dobrotu zblízka! 

Buchta poslouží jako moučník ke kávě pro návštěvu, ale je také dostatečně zdravá na snídani pro manžela :-). 

Buchta vydrží v uzavřené dóze zhruba týden. Vláčná zůstane nejlépe, když ji dáte do lednice.



Tak co, už jsem vás přesvědčila? Mrkvová buchta je fakt dobrá a rozhodně byste ji měli zkusit! Třeba vás přesvědčí skutečnost, že v každém kousku je aspoň malá porcička zeleniny :-). A navíc přivítáte velikonoce trochu netradičně!



Otázka: Co chystáte na velikonoce za lahůdky? Něco tradičního? Netradičního?

19 komentářů:

  1. Pavlo, řekla bych, že ty tvoje úpravy byly ku prospěchu věci, tedy koláče. Ta tvoje mrkvová buchta vypadá hodně lákavě. Myslím, že by snesla kokos i do těsta. Dělala jsem něco podobného, ale místo jablek tam byl rozmixovaný ananasový kompot.
    Co chystám na Velikonoce? Zkusím jehněčí kořínek na smetaně.
    Hezký týden. Ditta.

    OdpovědětVymazat
  2. Je pravda, že jsem původní verzi z časopisu nechutnala tak nemůžu srovnávat, ale musím se pochválit, buchta byla vynikající! Dokonce i manžel ji jedl, a to věděl, že obsahuje mrkev :-).
    Vysypání formy kokosem byl skvělý nápad a určitě by byl výborný i v těstě jak navrhuješ. Spousta mrkvových koláčů se dělá i s kouskami ananasu, takže ten rozmixovaný ananasový kompot místo jablečného pyré rozhodně stojí za to vyzkoušet!
    Jinak doufám, že jehněčí kořínek na smetaně důkladně zdokumentuješ, abych se mohla inspirovat :-)!

    OdpovědětVymazat
  3. Tak uz je v troube:o) a voni a voni:o) jsem na to zvedava, miluju "mokre" buchty:o) diky za inspiraci.
    ps: velikonoce s mamincinou jedinecnou masovou nadivkou s koprivami

    OdpovědětVymazat
  4. Tato buchta je opravdu "mokrá" a dlouho tak vydrží. Doufám, že bude chutnat!
    Já jsem snad nádivku s kopřivami nikdy nejedla... Trochu se za to stydím...

    OdpovědětVymazat
  5. Sakra, doma mám velikonoční gurmet a ještě nebyl čas z něj něco vyzkoušet, ale recept v tvém podání vypadá lákavě! a ta mrkev v lednici si o to říká:) díky!

    OdpovědětVymazat
  6. Taky jsem měla v lednici mrkev, které už rašily "vousy" tak recept přišel vhod :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tohle není fér! Tvoje buchta vypadá opravdu extrémně dobře, vláčnost z ní úplně sálá a ty ořechy...mňam! Jenže já mám strašnou alergii na mrkev (na ořechy sice taky, ale tam to přeživám) - už po malým kousku se začínám dusit (což není zrovna příjemný), takže ji nemůžu vyzkoušet :( A to vypadá tak skvěle!

    OdpovědětVymazat
  8. Pavlo, tak byla uuuzasna:o) krasne vlacna, "mokra", proste stalice v mem receptari:o) dokonce i masozravy pritel si dal uctihodny kus, mlaskal vsak jen do doby nez jsem mu rekla z ceho kolac (delala jsem do kulate nizke formy) je..ale myslim, ze spis pro "efekt" aby nebylo videt jak mu chutna:o)
    koprivy jsou vyborne, sbirat vsak na osamelem miste a mladounke, chutove bych prirovnala k listovemu spenatu ci bylinkam.o)

    OdpovědětVymazat
  9. Catalina: To mě mrzí, ty tvoje alergie :-(, ale třeba by místo mrkve šlo použít něco jiného... Napadá mě třeba cuketa nebo dýně... Když o tom tak přemýšlím, asi budu dnes péct... :-)!

    Delfa: Moc děkuji a moc mě těší, že chutná. I manželovi chutnala a sice kroutil nosem, když se dozvěděl z čeho je, ale nakonec si šel přidat a olizoval se až za ušima!

    OdpovědětVymazat
  10. Delfa: A děkuji za tip s kopřivama, podívám se po nich na chalupě a třeba o velikonocích dojde i na tu nádivku...!

    OdpovědětVymazat
  11. Pekla jsem ve formě na biskupský chlebíček a vůbec se to nepovedlo, těsto zůstalo uprostřed syrové..asi jsem dala málo prášku do pečiva:-(

    OdpovědětVymazat
  12. Zkuste to i vy. Zhubněte a budte fit. http://www.xjidelnicek.cz

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj,tak muj prvni kucharsky pokus z Tveho blogu voni z trouby.Moc se na tu dobrotu tesim.Jsem zvedava,jak ji oceni manzel,neduverivy ke vsem zdravym pokusum.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se povedla a všem chutnala! Už jsem ji dlouho nedělala a začaly se mi sbíhat sliny!!

      Vymazat
    2. Chutnala a navic me na tom vsem bavi,ze lehce zbastime i zdravou mouku a dalsi supr suroviny.Rozhodne to neni posledni pokus,uz ted mi z trouby voni Tvuj makovnik.Pekny vikend :-)

      Vymazat
    3. Chutnala a navic me na tom vsem bavi,ze lehce zbastime i zdravou mouku a dalsi supr suroviny.Rozhodne to neni posledni pokus,uz ted mi z trouby voni Tvuj makovnik.Pekny vikend :-)

      Vymazat