úterý 12. dubna 2011

Ovesná kaše po studenu

Není nic uspokojivějšího než za studených zimních rán posnídat teplou a krémovou ovesnou kaši plnou oříšků, sušeného ovoce a skořice. S příchodem teplejšího počasí se však chutě mění a při pomyšlení na vařící ovesnou kaši se při současných letních teplotách opotím. Jenže občas na ni dostanu chuť i v parném létě, a to pak neskutečně trpím, otevírám na sebe okno se snahou se trochu zchladit, což je docela obtížné, když se nehne ani lísteček... A tak jsem vymyslela ovesnou kaši po studenu.

Není to tak, že bych uvařila ovesnou kaši a nechala ji vychladnout. Nevím, jestli jste to zkoušeli, ale není to moc dobrý nápad... Kaše "zgumovatí" a stává se nepoživatelnou. Chtělo to něco, co si zachová svoji hebkost a krémovitost a proto jsem při její přípravě vyzkoušela jogurt!

Návod je jednoduchý, ale musí se myslet trochu dopředu. Studená kaše se totiž připravuje den (večer) dopředu. (Jde to i ráno, pokud máte trochu času a trpělivost počkat půl hodinky až přísady zkrémovatí.)


Takže, večer přede dnem, kdy chcete studenou kaši posnídat, smíchejte 3 lžíce ovesných vloček


lžíci ovesných otrub


lžíci pohanky (nebo lámanky)


a lžíci drcených lněných semínek.


Na to přidáme tak 3 lžíce (nebo jeden kelímek o cca 200g) bílého jogurtu



a pořádně zamícháme! Kaše by měla být dost hustá, proto je dobré ji zředit trochou mléka.



Nesmíme zapomenout na skořici!!


Kaši přikryjeme třeba alobalem


a dáme do ledničky přes noc.


Záleží opravdu na vás jaké přísady do kaše zvolíte. Ovesné, špaldové, jáhelné, pohankové... vločky, různé ořechy, semínka, sušené ovoce... opravdu co vás napadne. Klidně můžete večer do kaše přidat i nakrájený (popř. rozmačkaný) banán. Počítejte ale s tím, že banán bude rozmočený (což já třeba nemusím - ani v pudinku). Do jogurtu můžete přidat trochu marmelády nebo použijte ovocný jogurt, pokud nemusíte jogurt bílý. Kaši jsem zkoušela i z kefíru, což fungovalo taky výborně. Nemám vyzkoušenou variantu s použitím pouze mléka, ale proč by to nešlo... Myslím, že pouze s mlékem bude kaše jemnější než s jogurtem, neboť jogurt je přirozeně kyselejší.

Poté, co nemůžete dospat nedočkavostí, vyndáme kaši z lednice. Kaše by měla být hustá, neboť se veškerá tekutina vstřebala do ovesných vloček, otrub, semínek a pohanky (popř. dalších obilovin, které jste se rozhodli do kaše přidat). Pokud se vám zdá kaše příliš hustá, klidně kaši zřeďte trochou mléka, kefíru nebo přidejte lžíci jogurtu.



Kaši můžeme sníst jen tak, ale nejlepší je se spoustou ovoce!


Přidala jsem banán na kolečka


jahody


a věřte nevěřte, rozdrobenou mrkvovou buchtu :-)


Samozřejmě jsem si všechno pořádně zamíchala, ale to zůstane nezdokumentované, neboť no fakt nevypadá pěkně... :-) Ale chutná báječně!!

Takže tady to máte! Pokud jako já milujete ovesnou kaši a nechcete se ji vzdát ani v největších parnech, určitě vyzkoušejte tuto verzi!


Otázka: Je součástí vaší snídaně ovoce? Bez jakého ovoce si nedovedete představit snídani?

K snídani musím mít banán a pokud ho nemám, není pro mě snídaně kompletní. Mám už to tak zafixované, že když nám doma zbývají 1-2 banány, koupím nové, aby stačily dozrát, než sním ty staré. Banány nemám ráda zelené, ale jinak je sním v jakémkoli stádiu zralosti. I hnědé...

Jinak v létě si ráda přidávám do jogurtu jahody, maliny (z chalupy) nebo borůvky (z Jižních Čech). V zimě si občas ráda dám půlku grepu.

12 komentářů:

  1. Já teda k snídani ovoce mít nemusím, ale ráda si ho za celý den určitě alespoň dvě porce dám. Třeba včera večer to byly jahody s domácí šlehačkou, mňam:) Jinak taky často snídám ráno kaši, naučila jsem se to jíst o loňských prázdninách, když jsme cestovaly po Novém Zélandu - nejlevnější snídaně a nejlepší:)a zůstalo mi to doteď...jen škoda, že u nás nevyrábějí ovesné vločky (používám jemné) ve větších baleních. Takže ráno nasypu vločky, přidám 3 kostičky čokolády, zaleju vroucí vodou pa přidám ještě bílý jogurt na zjemnění a popřípadě ovoce:) Takže dobré ráno!

    OdpovědětVymazat
  2. Ovesná kaše s čokoládou???? Tak to musím okamžitě zkusit!! Škoda, že už jsem po snídani...

    OdpovědětVymazat
  3. Já ovoce běžne nesnídám (nejradši mám čerstvé borůvky a maliny), obvykle domácí müsly a jogurt/kefír ...Trochu mě zarazila "syrová" pohanka v receptu. Nebude tvrdá a taky špatně stravitelná, pokud se tepelně neupraví? Lámanku používám, ale vždy uvařenou do polévek, placek apod.

    OdpovědětVymazat
  4. Já se přiznám, že mi ta "zgumovatělá" kaše chutná víc než ta čerstvá, protože mi připomíná vychlazený pudink, který mám nejradši, ale musím si ji vždycky ohřát :) Ovoce nesnídám, většinou zkončím u koláče nebo čokolády :D Ale tato kaše je hodně zajímavá, už kvůli tomu jogurtu. Jak budu mít čas, tak vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  5. Jj s čokoládou! Používám hořkou, nebo na vaření! Je to taky dobré s kompotovanými broskvemi a zalité teplou šťávou z broskví a pro zjemnění opět přidat jogurt:)

    OdpovědětVymazat
  6. Pavlo a pokud není čokolada tak trocha kakaa nebo carobu:o) mnam

    OdpovědětVymazat
  7. Micka: Syrová pohanka v jogurtu přes noc změkne, ale zachová si svoji pevnost (oproti kaši). Používám ji opravdu jen trochu a problémy s trávením jsem zatím nepocítila...

    Catalina: Je pravda, že zgumovatělá kaše připomíná chutí pudink, který taky můžu kdykoliv (teda jen ten vanilkový)!

    Saša: Musím vyzkoušet co nejdřív!! A kompotovaný broskve máme taky (teda jen kupovaný), ale s tou teplou šťávou to zní úžasně!!

    Delfa: Díky za tip, ale u nás se čokoláda najde téměř vždy :-)!

    OdpovědětVymazat
  8. Psychoklara:
    Tak jsem recept vyzkoušela (bez použití pohanky, lněných semínek a otrub, protože to opravdu doma nemám a nevím, jestli bych měla mít:)) a - heuréka, mám to! To je ta šlichta, kterou nám nutili každé ráno k snídani asi před jedenácti lety na táboře v Horní Rovni! Říkali tomu „poridž“ a tvrdili nám, že je to snídaně anglických lordů! Děti, které ovesnou kaši již znaly, jí po týdnu těchto zdravých snídaní začaly nesnášet a ti co jí nikdy dřív nejedly si ji naopak oblíbily (takže i já :)). Ale je fakt, že sedmý den už nám to lezlo všem krkem a těšili jsme se domů na chleba s máslem :). Tak vida, dlouho jsem dřív přemýšlela, jak si ten poridž udělat a kde byl ten fýgl – je to jasné, prostě ovesná kaše zastudena.

    Musím říct, že tahle varianta mi chutná i víc než ovesná kaše vařená. V neposlední řadě se tím ušetří čas (nemusí se stát u plotny a míchat) i peníze (nemusí se vůbec zapínat vařič:)).

    Takže, Pavlo, moc děkuji za znovuobjevení tohoto receptu, jako snídaně do práce je to nesmírně praktické. Jen bych moc ocenila nějaké informace o těch otrubách, lněných semínkách a pohance... k čemu je to dobré, proč je to tak zdravé, jaké to má vlastnosti a do čeho všeho se to dá použít. O pohance pár informací mám, ale zatím jsem jí nevyzkoušela, protože nevím jak.

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem ráda, že jsem pomohla znovuobjevit studenou kaši! Na tvoje přání něco málo o otrubách, lněném semínku a pohance:

    Otruby vznikají při zpracování pšenice a ovsa a jsou skvělým zdrojem vlákniny (stravitelné i nestravitelné), která pomáhá udržovat správnou činnost tlustého střeva. Stravitelná vláknina nám zase navozuje pocit sytosti, proto nás pokrmy s tímto typem vlákniny zasytí na několik hodin. Já si dávám otruby do jogurtu, teplé ovesné kaše, ale třeba i do buchet.

    Lněné semínko je úžasným zdrojem omega 3 nenasycených mastných kyselin, které se nacházejí hlavně v rybách. Vzhledem k tomu, že v našich končinách se ryby moc nekonzumují, je lněné semínko výbornou náhradou! Omega 3 tuky mají velice příznivý vliv na metabolismus a snižují tzv. LDL cholesterol (ten špatný). Navíc jsou opět důležitým zdrojem vlákniny. Pro lepší stravitelnost a tím pádem i lepší vstřebatelnost nutrientů je nejlepší konzumovat lněná semínka drcená (sami si je můžeme namlít např. v mlýnku na kávu či robotu - tak to dělám já). Trochu víc o lněném semínku píši zde: http://drobecky.blogspot.com/2011/02/spaldovo-jablecne-muffiny-s-krupavou.html

    O pohance píši zde: http://drobecky.blogspot.com/2010/08/pohanka.html

    Když narazím na zajímavou či super zdravou potravinu při přípravě nějakého jídla pro blog, vždy se snažím o této potravině zjistit co nejvíc informací a publikovat je i na blogu. Ale kdyby kohokoli zaujala nějaká potravina co se na blogu vyskytla a nebylo o ní nic napsáno, stačí říct a já to napravím!

    OdpovědětVymazat
  10. ta vypadá skvěle!
    ovoce je samozřejmě součástí mé snídaně :) každý den! neumím si bez něj snídani představit, v jinou denní dobu už ho nejím, takže si ho užívám - a může být jakékoliv :) nemám jedno nejoblíbenější

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky za komentář! Kaši miluji a jím ji dost často. Zatím se mi ještě neomrzela. Já si taky nedovedu představit snídani bez ovoce. Především bez banánu - ten musí být vždy!

      Vymazat
  11. Ahoj, kdybych pridala do jogurtu jine obiloviny napr male krupky, jahly, kuskus, quinoa, ryze apod, tak by to taky zmeklo pres noc?
    Diky:-)

    OdpovědětVymazat