čtvrtek 24. dubna 2014

Banánové smoothie nejen pro těhotné

Jak jsem psala v poslední těhotenské rekapitulaci, poslední dobou hodně ujíždím na smoothies. Klidně bych je mohla pít denně, ale většinou si je dopřávám několikrát do týdne. Jsou osvěžující, sladké a jemné – prostě nejlepší svačina pod sluncem. 

DSC_1973

A toto banánové je moje nejoblíbenější. Je totiž shodou okolností také plné skvělých ingrediencí, které jsou důležité nejen pro maminku s rostoucím bříškem, ale také pro správný vývoj miminka, což mě rozhodně odůvodňuje si tyto smoothies dopřávat hodně často. Třeba na snídani s nějakou buchtičkou nebo na odpolední svačinu.

DSC_1976

A nejlepší na tom je, že je strašně jednoduché a rychlé bez žádných proteinových prášků a dalších zvláštních vymožeností. Jen kefír, banán, datle, fíky a arašídové máslo. Nic víc, nic míň.

A proč je toto smoothie tak zdravé pro nastávající maminky (a vlastně kohokoli)? Banány obsahují vitamin B6, který je důležitý pro rozvoj centrální nervové soustavy miminka. Obsahují také draslík, který působí proti křečím, na které teď v těhotenství hodně trpím, zvlášť uprostřed noci (a to si řekněme upřímně, není moc příjemná záležitost). Arašídové máslo obsahuje nenasycené mastné kyseliny (tj. zdravé tuky), které jsou důležité pro zdravý vývoj miminka a také kyselinu listovou, která jak bylo prokázáno, předchází vzniku vývojových vad u miminka. Kefír obsahuje vitaminy A, B, D a kvalitní bílkoviny.

DSC_1975

Nejdůležitějšími ingrediencemi jsou v tomto smoothie ale datle a fíky. Podle nejnovějších studií bylo prokázáno, že ženy, které denně jedly v těhotenství datle měly jednodušší porod a menší potřebu zásahu do porodu (tj. vyvolání nebo uspíšení pomocí oxytocinu) (zdroj). Takže sem s nimi!!! Datle mám ráda, jedla jsem je i před otěhotněním a nejraději je jím naplněné arašídovým máslem – to je ta úplně nejlepší svačina! A často jsem si je dávala i před během jako rychlé doplnění energie

Fíky jsou zase vynikajícím zdrojem vlákniny a pomáhají tak při těhotenské zácpě. Obsahují také spoustu vápníku (nemléčný zdroj) a železa, kterého bývá v těhotenství nedostatek díky většímu objemu krve v těle a zvyšujícím se požadavkům miminka na železo kvůli tvorbě milionům červených krvinek. (zdroj). Jenže sušené fíky já prostě nemůžu strávit. Čerstvé miluji a snědla bych jich bedny (není ale sezóna), ale sušené ne. Nevím co mi na nich tolik vadí, nemám to s žádným jiným jídlem jen právě s fíky. I přes to jsem si po přečtení uvedeného článku sáček koupila s tím, že tu nechuť musím překonat – co bych neudělala pro zdraví miminka :-). Jenže to prostě nešlo. Nešlo to ani jen tak ani s arašídovým máslem ani pokrájené v ovesné kaši. Naštěstí mě napadlo přihodit pokrájený fík do smoothie a problém byl rázem vyřešen. Z fíku ve smoothie nezbylo nic jen příjemně sladká chuť :-).

DSC_1978

Banánové smoothie (nejen pro těhotné):

Ingredience (1 porce):

  • 1 hodně zralý banán
  • 1 kus datle, pokrájený
  • 1 sušený fík, pokrájený
  • 1 lžíce arašídového másla
  • 250 ml kefíru

Postup:

Všechny ingredience dejte do vysoké nádoby a ponorným mixérem rozmixujte do hladka.

DSC_1977

Otázka: Snažily jste se v těhotenství jíst zdravě a vybírat ty nejzdravější potraviny pro vás a vaše miminko? Co to bylo za superpotraviny?

3 komentáře:

  1. Těhotná nejsem (doufám!!! :D) ale kombinaci banán,arašídové máslo,jogurt/tvaroh/sojové nebo jakékoliv jiné mléko mám nejradši. Musím vyzkoušet přidat i fíky a datle, to zní moc dobře:)

    OdpovědětVymazat
  2. No, těhotná sice nejsem, ale zní to báječně :). Mám na Vás dotaz, sice je zcela "mimo mísu", ale budu Vám vděčná, pokud mi ho zodpovíte: řadím se mezi náctileté, ale nevím si rady, co dělám špatně. Myslím, že se stravují dle zásad zdravého životního stylu ( snídaně například ovesná kaše, oběd například přírodní kuřecí plátek a příloha, večeře vždy nějaké vícezrnné pečivo, sýry apod., svačiny nějak neřeším, většinou je řeším ovocem, případně oříšky apod., množství neuvádím, sama gramáž neznám, jedná se o standartní porce ), sportuji ( chodím běhat, posiluji,... ). Váhu zde uvádět nechci, ráda bych zůstala zcela anonymní, avšak za poslední dva týdny se mi s tímto režimem "povedla" přibrat asi tak dvě kila, přestože režim zůstal stejný jako předtím. Ta mi sice až tak nevadí, ale nerada bych, aby to takto pokračovalo, a tak bych Vás chtěla poprosit o radu, případně zda byste mi napsala, jak by měl vypadat správný jídelníček pro mou věkovou kategorii ( kategorii náctiletých, ne redukční, spíše "udržovací", jsem poměrně štíhlá, hubnout nepotřebuji ). Ještě musím poznamenat, že jsem si 100procentně jistá, že ta přibraná kila nejsou svaly, bohužel. Velice děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Hmm, tak ten si musím dopřát! Jinak já teda sušené fíky a ani datle samotné nejím, prostě i nechutnají, ale myslím, že ve smothie budou perfektní. Hmmm, zítra ráno bude asi smothie čas :-)
    Jinak jsem seu obou dětí snažila o vyváženou stravu, ale nijak jsem to nepřeháněla, občas sem si dala i nějakou tu zakázanou potravinu (já bez uzeného ososa? Nikdy!, bez nakládaného hermelínu? To byla muka!), ale vím, žeu prvního dítka jsem dolova ujížděla na olivách, kysaném zelí a na rybách. A u druhého pak na ovoci a na čokoládě (což už tak zdravé není...)

    OdpovědětVymazat