neděle 8. srpna 2010

Pečená zelenina + hummus

 Není to nádhera...?


Javorová dolina - Belianské Tatry
Takové počasí jsme měli jeden den na dovolené v Tatrách a náležitě jsme si to užili. Mlha, mrholení, 10 stupnů. Typické horské počasí. Hned jsme v něm vyrazili na výlet. Tato trasa vedla Javorovou dolinou v Belianských Tatrách vycházející z Tatranské Javoriny. Opravdu dechberoucí!!

Abych to uvedla na pravou míru, já ani manžel nesnášíme tropické teploty, proto když v Brně vypukla  na začátku července vedra, sbalili jsme se a vyrazili do hor. Věděli jsme, že tam bude příjemně. A taky že bylo.

Štrbské pleso

Proto jsme více než uvítali studenou frontu, která k nám po tropických parnech v posledních dnech zavítala. Poslední dny bylo nádherně. Zataženo, občas zapršelo a dokonce jsem po několika dlouhých a horkých týdnech vytáhla dlouhé kalhoty! Už jsem si myslela, že se nedočkám... 

V chladnějším počasí mám přirozeně chuť na teplá jídla, která mě uvnitř zahřejí a proto jsem jeden chladnější večer po práci neváhala a udělala si jednu lahůdku, kterou si často dělávám v zimě a na podzim.

Pečená zelenina:
Suroviny jsem zvolila podle toho, co jsem měla zrovna po ruce:  žlutou cuketu, batát a mrkev:


Postup:
Nejdřív vydrhneme batát (slupku necháme - je tam nejvíc vitamínů a hlavně vláknina), oškrabeme mrkem a umyjeme slupku cukety. Vše nakrájíne na přibližně stejné kousky a je jedno, jestli na kolečka, klínky, hranolky... těch možností je nepřeberně mnoho... :-).

Nakrájenou zeleninu přesuneme na plech, zakapeme olivovým olejem a rukou promícháme tak aby byl každý kousek obalen. Posypeme mořskou solí, pepřem a jiným kořením podle chuti - já opět zvolila římský kmín (nemůžu si pomoc, tělo si ho prostě žádá...) a dáme do trouby vyhřáté na cca 180 - 200 stupňů. Pečeme do měkka, tj. asi 20 - 30 minut. Záleží na typu zeleniny. 



Batát a cuketa byly kráně měkkoučké a mrkev byla ještě trochu křupavá. Harmonie!!


Pokud máte horkovzdušnou troubu tak doporučuji péct zeleninu pomocí této funkce. Výsledek je pak mnohem křupavější. Já se s mojí plynovou troubou stále i po několika letech učím pracovat, ale křupavé zeleniny se pravděpodobně nikdy nedočkám. I tak byl výsledek vynikající. Chutě jednotlivých kousků zeleniky k sobě nádherně šly.

Na svoji porci jsem použila asi polovinu plechu a na talíři jsem zeleninu spárovala se zelenými fazolkami uvařenými v osolené vodě asi 5 minut a hummusem. 

Humusem?!?!

zdroj

Ne, HUMMUSEM!

zdroj
Hummus je arabská pomazánka, jejíž hlavní ingrediencí je cizrna


A dále: 


sezamová pasta - tahini (1-2 polévkové lžíce), citronová šťáva (z půlky citronu), olivový olej (1 polévková lžíce), trocha vody. Do pravého hummusu také patří česnek, ale ten by mi neudělal dobře, proto ho nedávám.

Cizrnu propláchneme, abychom ji zbavili přebytečné soli a vše dáme do mixéru. 


Začneme mixovat:


Během mixování občas setřeme stěrkou stěny mísy a přidáváme vodu tak, aby hummus dosáhl Vámi požadované konzistence, např. takové:


Přendáme na talíř a zbytek do uzavíratelné dózy.



Z jedné plechovy cizrny se hummus vejde do jedné menší dózy (mobil je na porovnání velikosti...). V ledničce vydrží zhruba týden.


Hummus využívám na několik způsobů. Jako příloha k zelenině jako je to v případě této večere:


Do zeleninových sendvičů - skvěle by se hodil do cuketového sendviče. Nebo jako dip k tyčinkám, pita chipsům, mrkvi, řapíkatému celeru atd.


CIZRNA, hlavní přísada hummusu je luštěnina podobná hrachu (proto se také nazývá římský hrách), která je známá především ve Středomoří a na Blízkém východě. Podobně jako ostatní luštěniny je i cizrna skvělým zdrojem bílkovin, proto si ji dopřávají vegetariáni jako náhradu za bílkoviny pocházející z masa. Také obsahuje asi pětinový podíl vlákniny. Cizrna je výborným zdrojem vitamínů skupiny B, které působí jako účinné antioxidanty. Obsahuje také polysacharidy, aminokyseliny a nenasycené mastné kyseliny. Snižuje tedy hladinu cholesterolu v krvi a chrání před vznikem kardiovaskulárních nemocí.

Žádné komentáře:

Okomentovat