sobota 25. ledna 2014

Nedělní snídaně: chia pudink

Krásné ráno!

Dnešní snídaně není pro mě ani tak snídaně jako spíš svačina nebo i zdravý dezert. Upřímně, já potřebuji hodně vydatnou snídani, která by mě zasytila na celé dopoledne a tuto snídani bych musela ještě něčím doplnit – třeba nějakou buchtičkou :-). Ale i přes to jsem se rozhodla chia pudink do nedělní snídaně zařadit, protože někomu můžou lehké snídaně vyhovovat.

DSC_1391

Chia pudink jsem chtěla vyzkoušet už dlouho, ale nikdy jsem se k tomu neodhodlala. A když už, tak mi došly chia semínka nebo nebyl jogurt. Tento týden ale vše klaplo a pustila jsem se do výroby. Vlastně celá “výroba” je jen míchání a navíc toho se ujal Kuba, protože míchání je jeho specialita :-).

DSC_1392

A teď pár užitečných informací o chia semínkách:

  • Chia semínka jsou výborným zdrojem vlákniny – 2 lžíce semínek (cca 30 g) obsahuje 11 g vlákniny, což je zhruba třetina denní doporučené dávky!
  • Jsou skvělým zdrojem vápníku (výborná zpráva pro vegany)!
  • Obsahují spoustu bílkovin – 2 lžíce obsahují zhruba 10% doporučeného denního příjmu (což je docela dost, vzhledem k tomu, že jde o pouhé 2 lžíce)!
  • Jsou zdrojem omega 3 mastných kyselin!
  • Zajímavý fakt (fun fact) č. 1: starodávní bojovníci ve Střední Americe a Mexiku požívali před bojem nápoj z chia semínek smíchaných s vodou, který je měl při bojích dostatečně hydratovat a dodat jim spoustu energie.
  • Zajímavý fakt (fun fact) č. 2: chia semínka se stala populární především díky knize Born to Run, která pojednává o kmenu Tarahumarů ze severozápadního Mexika. Tito lidé jsou známí svojí schopností uběhnout velmi dlouhé vzdálenosti. Jejich usedlosti byly rozmístěny na velkém území, proto nebylo neobvyklé, že běhávali přes 300 kilometrů, když se potřebovali dostat z jedné osady do druhé a tuto vzdálenost zvládli za několik dní. Před během tak měli vypít nápoj Iskaite, což jsou, jak jinak, chia semínka smíchaná s vodou :-). Takže běžci, nezapomínejte do svého jídelníčku zařazovat chia semínka!!!

Receptů na chia pudink je spousta, ale v podstatě jde o smíchání nějaké tekutiny (jogurtu, kefíru, kravského, sójového, mandlového či jiného mléka) a dostatečného množství chia semínek. Další přísady – jako např. nějaké sladidlo (med, javorový sirup atd.), rozmačkaný banán apod. – jsou pak už na každém z nás a našich chutích. Nedržela jsem se tak striktně jednoho receptu, proto tu ani neuvádím zdroj, ale spíš jsem vytvořila takovou svoji základní, jednoduchou verzi chia pudinku.

Pudink jsem si ozdobila kolečky banánu a drcenými lupínky, aby to trochu křupalo. Sladký se mi zdál dost, proto jsem už nedoslazovala, ale klidně si ještě hotový pudink pokapejte třeba medem.

DSC_1388

 

Chia pudink

Ingredience (1 porce):

  • 1/4 šálku bílého jogurtu
  • 1/4 šálku mandlového mléka
  • 1 lžička javorového sirupu
  • 1 vrchovatá lžíce chia semínek
  • banán, drcené lupínky na ozdobu

Postup:

Do misky dáme všechny ingredience kromě banánu a drcených lupínků a zamícháme. Necháme chvíli odpočinout – zhruba 10 minut. Chia semínka by měla pomalu klesat dolů (to záleží na hustotě tekutiny). Po 10 minutách opět zamícháme, přikryjeme alobalem a dáme do ledničky nejlépe přes noc.

Ráno chia pudink dozdobíme dle chuti – já jsem zvolila kolečka banánu a drcené lupínky! Popř. ještě dosladíme.

DSC_1389

Chia pudink má o trochu řidší konzistenci než klasický pudink – vždy ale záleží kolik dáte semínek na kolik tekutiny. Chia semínka mají schopnost pojmout spoustu tekutiny a až 12x zvětšit svůj objem. Vytváří kolem sebe takový gel, který právě zahušťuje onu tekutinu a tím vzniká onen “pudink”.

DSC_1387

Myslím, že tato prostá a jednoduchá verze pudinku byla úspěšná a tak se těším, že vezmu tento základní recept a budu s ním dál experimentovat! V blízké budoucnosti bych to viděla třeba na takový čokoládový pudink… Mmmm!

Otázka: Už jste zkoušeli chia pudink? Láká vás?

17 komentářů:

  1. Pavli už dlouho se tě chci zeptat na následující informaci ohledně chia semínek a vždycky na to zapomenu. Jednou jsem narazila na toto:
    Rozhodnutí 2009/827/ES vydané na žádost Columbus Paradigm Institute S.A. připouštělo použití 5 % semen chia (Salvia hispanica), jako nové složky potravin podle nařízení 258/97/ES, do pekařských výrobků.
    V lednu 2013 bylo přijato rozhodnutí 2013/50/EU, kterým se na žádost společnosti The Chia Company (Port Melbourne, Austrálie) povoluje rozšíření použití těchto semen, a sice do pekařských výrobků, snídaňových cereálií a ovocných, ořechových a semenných směsí. Při označování potravin obsahujících semena chia povolených tímto rozhodnutím se použije označení „semena chia (Salvia hispanica)“. Semena chia je možno prodávat i samostatně v balené formě, přičemž musí být uvedena informace pro zákazníka, že doporučený denní příjem je nejvýše 15 g.
    Příloha I uvádí specifikaci semen chia, příloha II stanovuje limit přídavku semen chia do výše uvedených skupin výrobků max. 10 %.
    http://www.bezpecnostpotravin.cz/vyuziti-semen-chia-a-vliv-na-lidske-zdravi.aspx#sthash.sb48ka5k.dpuf

    Zjednodušeně to vypadá, že EU vydala limity na používání chia semínek, nevíš proč?

    Jdu na recept, místo mandlového mléka ale použiju sójové, které jsme zrovna koupili..

    Š.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O těch rozhodnutí jsem už taky slyšela, ale vůbec netuším proč to omezení. Cokoli jsem kdy o chia semínkách četla byla samá pozitiva a nikdy nic o tom, že by měly být zdraví škodlivé (třeba ve větším množství nebo v kombinaci s jinou potravinou...).
      Ale kdyby někdo věděl tak budu ráda, když se tu o to podělí!

      Vymazat
    2. Upřímně si myslím, že to omezili, aby lidé nebyli tolik zdraví :D přece jenom ve zdravotnictví jsou peníze, a když budou lidi jíst chia semínka, tak budou zdaví. To se tak přece nemůže nechat, no ne? Musíme to omezit :D

      Vymazat
    3. Všeho moc prostě škodí. Para ořechy jsou ve větším množství dokonce jedovaté. Řekneš lidem, že je něco "superpotravina" a žerou to na kila :-D

      Vymazat
  2. tak ja chia vypiju jako gel.ale ten pudink nesnim.zkousela jsem to v overnight kasi a nechutnalo mi to:-))

    OdpovědětVymazat
  3. Myslíš že lze ta chia semínka něčím nahradit? Nemám je doma.. ale puding vypadá lákavě..
    dík za odpověď :) Mirka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obávám se, že to ničím nahradit nepůjde. Co vím tak jedině chia semínka vytváří takovou gelovou konzistenci, která je základ pro ten pudink. Nejbližší vlastnost má asi lněné semínko (ale jen drcené!!), které když se smíchá s tekutinou tak má také "zahušťovací" schopnosti, ale bohužel to nemám vyzkoušené.

      Vymazat
    2. Lněné semínko udělá úplně stejnou konzistenci, upřímně mi to ale vůbec nechutná - u chia semínek je výhoda, že nemají v podstatě žádnou chuť. Lněné semínko jsem si musela hodně osladit stévií a přidat hooodně skořice, abych to snědla.

      Vymazat
    3. Je to pravda, lněné semínko má podobné vlastnosti, ale nechutná moc dobře. Takže určitě doporučuji sehnat chia semínka!!

      Vymazat
  4. tak jsem si ho udělala s borůvkama a byl super! na zítra udělám zas :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Tento chia pudink vypadá lépe než ten co jsem zkoušela, tak dám chia asi druhou šanci :)

    OdpovědětVymazat
  6. Mohla bych citovat některé pasáže z tohoto článku a dát odkaz na tento blog do svého článku na portálu StudentPoint.cz? Píšu článek o chia pudingu a tvůj recept je velice lákavý - navíc jsem ještě nezažila použití s jogurtem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě můžeš, když použiješ odkaz na blog! Ráda bych si potom článek přečetla tak bych byla moc ráda, kdybys mi na něj poslala odkaz. Díky!

      Vymazat
  7. Je vhodny chia puding pro vitariany?:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsem odborník, takže nechci se tu pouštět do nějakých teorií, ale myslím si, že pokud použijete jen domácí mandlové mléko tak by měl být vhodný pro vitariány.

      Vymazat
  8. Pokud chia semena necham nabobtnat, uvolni se tako zdravy chia olej nebo ne?

    OdpovědětVymazat