sobota 8. března 2014

Nedělní (snídaně) dezert: Mrkvový dort

Dobré ráno!

Dnes vás tu nečeká žádný tip ani recept na snídani. Mám pro vás totiž recept na skvělý mrkvový dort, který jsem pekla na oslavu mých a tátových narozenin. Jak tak ale nad tím teď uvažuji, nevím, proč bychom si nemohli občas k snídani dort dopřát. Třeba na narozeniny. Nebo v neděli. A nebo třeba jen tak…

IMG_2061IMG_2050

Tento dort jsem dělala už podruhé a podruhé byl hitem. Je z kuchařky Deník Dity P. od Dity Pecháčkové a stejně jako v receptu jsem k němu dělala polevu z krémového sýru (Lučiny). Z receptu na dort jsem vynechala ananas a snížila množství ořechů a z receptu na polevu jsem ubrala trochu másla a cukru. V knížce je dort celý a poleva je jen nahoře. Já se rozhodla dort rozříznout, polevu dát i dovnitř, nahoru a na boky. Vzhledem k velkému množství ořechů (a taky možná z důvodu, že jsem nenechala dort zcela vychladnout) se mi dort při rozkrojování trochu potrhal, což ale spravila poleva, která vše slepila dohromady. Dort jsem dělala den předem, včetně slepování a mazání polevou, aby se všechny chutě spojily a poleva v lednici ztuhla.

IMG_2052

I když se dort při krájení trochu rozpadal (dávám to za vinu opět ořechům), nikomu to nevadilo a všichni vypadali moooc spokojeně. A to je nejdůležitější!

IMG_2060

Jo a nemyslete si, že když jde o MRKVOVÝ dort a dort obsahuje MRKEV, jakožto zeleninu, že se jedná o nějakou dietku. Ale o to jsem se ani nesnažila :-).

Mrkvový dort s polevou z krémového sýru (recept převzat z kuchařky Deník Dity P.)

Ingredience:

na dort

  • 85 g hladké mouky
  • 100 g krupicového cukru
  • 1 lžička jedlé sody
  • 3/4 lžičky prášku do pečiva
  • 1 lžička mleté skořice
  • 1/4 lžičky muškátového oříšku
  • 1/4 lžičky mletého zázvoru
  • (v původním receptu není zázvor, z koření je tam dále po 1/4 lžičce drceného hřebíčku a drceného nového koření)
  • 1/4 lžičky soli
  • 160 ml rostlinného oleje
  • 2 vejce
  • 100 g vlašských ořechů, nasekaných (v původním receptu je 140 g)
  • 125 g mrkve, najemno nastrouhané
  • (v původním receptu je ještě 80 g okapaného ananasu, nasekaného)

na polevu

  • 80 g másla, změklého (v původním receptu je 125 g)
  • 200 g smetanového sýru (dala jsem Lučinu)
  • 80 g moučkového cukru

Postup:

Troubu předehřejeme na 180°C a kulatou dortovou formu o průměru 18 cm vymažeme máslem a vyložíme pečícím papírem.

Mouku, cukr, sodu, prášek do pečiva, koření a sůl přesejeme přes síto do mísy.

V jiné míse prošleháme vejce s olejem a tuto směs přelijeme k mouce.

Vmícháme ořechy a mrkev (a ananas, pokud dáváte).

Těsto přelijeme do připravené formy, uhladíme a pečeme 40 – 50 minut nebo dokud není zapíchnutá špejle po vytažení suchá. Korpus necháme zhruba 10 minut chladnout ve formě, poté ho vyndáme na mřížku a necháme vychladnout úplně.

Na polevu všechny ingredience vyšleháme elektrickým šlehačem do hladkého a nadýchaného krému. Trvá to asi 10 minut.

Pokud se vám nechce korpus rozkrojovat, navrstvěte polevu v silné vrstvě na korpus a dejte do lednice ztuhnout. V opačném případě opatrně rozkrojíme korpus napůl (podélně!!), na spodní půlku dáme část polevy, přiklopíme vrchní půlkou a celý dort pokryjeme polevou.

Dáme do lednice ztuhnout – nejlépe do druhého dne nebo alespoň na pár hodin.

IMG_2057

Přeji vám krásnou předjarní neděli!!

14 komentářů:

  1. Mrkvový koláč mám moc ráda, celkem často ho peču, i když v trochu "mrkvovější a odlehčené" verzi a vždy má úspěch :)
    Úplně nejlepší, co jsem kdy měla (a že jich bylo:D) byl ale ve Starbucks. Podle Dity P. jsem ho ještě nedělala, ale nad jeho fotkou už jsem v té knížce slintala mnohokrát, takže se do toho asi pustím co nejdřív, ve tvém provedení vypadá skvěle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, mrkvový dort ze Starbucks je mooooc dobrý!! Dala jsem si ho po pražském půlmaratonu minulý rok a chutnal opravdu božsky!

      Vymazat
  2. Taky jsem ho podle Dity P. zkoušela a je fakt výbornej.

    OdpovědětVymazat
  3. ještě nikdy jsem mrkvový dort nezkoušela, ale už dlouho se na to chystám. Tenhle vypadá moc lákavě:)

    OdpovědětVymazat
  4. Zatím jsem měla jen kupovaný-jak píše Markét-ze Starbucks a ten byl výtečný:)) Doma jsem zkoušela jen takovou mrkvovo-jablkovou buchtu a ta nikomu nejela, protože to byl nějaký ultrazdravý a dietní recept :D
    Dortík se moc povedl:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. toto žádná dietka není, takže věřím, že chutnat bude všem! Náš Kuba ho posvačil a měl boule za ušima :-).

      Vymazat
  5. Mrkvové moučníky máme doma rádi, nejčastěji peču muffiny - je to rychlovka!
    A malou poznámku k rozkrojení dortu - podélně znamená zhora dolů, lepší by bylo napsat vodorovně :)

    OdpovědětVymazat
  6. Taky tenhle dort pravidelně peču a moc nám chutná. Ale dělám k němu trochu jiný krém, než paní Dita. Naučila jsem se ho na FB stránkách jedné moc šikovné cukrářky ( Ostravské dortíky) a je moc dobrý na všechny dorty, ale v kombinaci s mrkvovým geniální:-)
    Tady je recept: 1 šlehačka 33% a více+ 1 mascarpone 250g+ 1 ztužovač šlehačky (smetafix) + moučkový cukr dle chuti (já dávám 2 pol.lžíce)- vše se dá do mísy, tedy šlehačka ještě neušlehaná, a šlehá se spolu do zhoustnutí, trvá to asi 2 minuty. Krém je lehký a fakt moc dobrý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. super! díky za tip! určitě při další příležitosti vyzkouším!

      Vymazat
  7. Kloubouk dolů Pavli před tatínkem, já bych se svému asi takovou variantou dortu nezavděčila :) btw. vypadá skvěle!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já tam dala spoustu ořechů a jak jsou tam ořechy, tak to táta sní jakýkoli dort. jinak na dorty a na sladký vůbec není takže zavděčit se mu je opravdu těžké... :-)

      Vymazat
  8. Mrkvový dort mám taky moc ráda a ten tvůj vypadá báječně :-) Já "mrkvák" dělám podle mixu receptů z BBC Good Food a vlastních úprav s hromadou mrkve (cca 400 g) a našlehanou polevou z tvarohu. Taky dobrota :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. těch receptů fakt existuje spousta a příště bych chtěla vyzkoušet nějaký víc "mrkvový" se spoustou mrkve!

      Vymazat