pondělí 17. března 2014

Irský chléb II.

Každý rok touto dobou peču irský chléb na irský svátek svatého Patrika, který se slaví dnes, 17. března. Každý rok si najdu jiný recept a tak pár bochníků už mám tedy v rukávě – některé tvořily jen základní suroviny, jindy jsem přidala vejce a máslo, některé byly kulaté, některé jsem pekla v chlebíčkové formě...

DSC_1822

Základem pro irský chléb je mouka, jedlá soda a podmáslí. Žádné droždí, žádné kynutí, je to rychlovka. Jeden recept na irský chléb tu na blogu mám a proto jsem si říkala, že je zbytečné sem dávat další. Jenže ten co jsem pekla včera je asi úplně nejlepší ze všech a tak by bylo ode mě sobecké se s vámi o tento recept nepodělit. A tak jsem rychle popadla foťák a běžela chléb vyfotit, abyste z něj vůbec něco měli, protože mizí rychlostí blesku. Za posledních 24 hodin, kdy je chléb na světě, z něj zmizela už polovina. A to ho jím jen já… Asi si dokážete představit, co se mnou dělá čerstvý chléb… I přes to, že tam není droždí, jedná se o čerstvý chléb… Určitě chápete…

DSC_1828DSC_1820

Irský chléb (Irish Soda Bread) – recept převzat odtud

Ingredience:

  • 2 1/4 šálku chlebové mouky
  • 1/2 šálku ovesných vloček (použila jsem hodně jemně mleté)
  • 1/4 šálku pšeničných otrub
  • 1 1/2 lžičky jedlé sody
  • 1 lžička soli
  • 60 g studeného másla
  • 1 1/2 šálku jogurtu (jogurt zde zastupuje roli podmáslí)
  • hrst až dvě rozinek

Postup:

Troubu rozehřejeme na 220°C a dáme do ni rozehřát i plech, na kterém budeme chléb péct.

Do mísy dáme mouku, ovesné vločky, otruby, sodu a sůl a promícháme. Přidáme máslo nakrájené na centimetrové kostičky a vidličkou nebo dvěma noži ho zapracujeme do mouky.

Nakonec přidáme jogurt a rozinky a vypracujeme těsto. Pokud máte kuchyňský robot s hnětacím hákem, klidně ho nechte pracovat za vás, jinak si těsto vyklopíme na lehce pomoučněnou plochu a prohněteme ho ručně.

Vytvarujeme bochník a ostrým nožem ho nahoře nařízneme do kříže.

Opatrně bochník přeneseme na rozehřátý plech a pečeme 30-35 minut.

Po vytažení by měl bochník znít po poklepání dutě.

Necháme vychladnout (jestli to vydržíte tak jste lepší než já) a podáváme. Doporučuji s máslem…

DSC_1832

I přes to, že v ingrediencích není žádný cukr, je chléb příjemně nasládlý díky rozinkám. Je nadýchaný, vláčný a mohla bych ho jíst celý den. Pokaždé když irský chléb upeču tak si říkám, že ho musím péct častěji, ne jen v březnu. Ale nakonec si na něj stejně vzpomenu až na začátku března, kdy začínám hledat nové recepty. Jsem si ale jistá, že na tento chleba jen tak nezapomenu…

DSC_1824

Otázka: Znáte irský chléb? Už jste ho někdy ochutnali/pekli?

4 komentáře:

  1. Mňam, zbožňujem ho a pečiem ho vždy vtedy, keď sa mi nechce čakať na klasické kysnuté cesto... Mám podobný recept, múku a otruby vždy mixujem podľa nálady a ten môj je bez masla ( a aj tak je vláčny )... a tie hrozienka musím vyskúšať, to by mi nenapadlo dať ich tam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. super! jsem ráda, že nejsem jediná milovnice irského chleba :-) a rozinky můžu jedině doporučit!

      Vymazat
  2. Myslim, že fakt, že ho peču podruhý za posledních 24h, mluví za vše.... Do druhého jsem přidala kousky čokolády a oříšky...teď jen vydržet až vychladne... :)

    OdpovědětVymazat
  3. tak jsem ho včera pekla - a už není, to myslím mluví za vše :))

    OdpovědětVymazat