sobota 7. prosince 2013

Nedělní (bezlepková) snídaně: pohanková buchtička

Dobré ráno a přeji krásnou druhou adventní neděli! Doufám, že vánoční přípravy jsou u vás v plném proudu, někde už třeba začíná vonět cukroví (nebo aspoň perníčky), stromeček čeká na balkoně a k snídani vám hrají koledy :-).

DSC_0759

Pohanková buchtička – to je nejlepší název, na který jsem přišla. V originále je to buckwheat bake, což by se dalo přeložit jako zapečená pohanka, ale nejsem si jistá, že překlad odpovídá tomu, co to vlastně je. Je to opravdu taková buchta, ale zase když se řekne buchta, myslí se tím většinou nějaký dezert, něco hodně sladkého, co se podává po nedělním obědě. A toto rozhodně sladké není a dezert už vůbec ne. Takže si udělejte vlastní představu, vymyslete si vlastní název a ono je to vlastně jedno jak tomu říkáme, protože nejdůležitější je to, že je to fakt dobrý!

DSC_0762

Tyto pohankové buchtičky jsem si dělávala ještě dávno před Kubou a od té doby jsem na ně nějak zapomněla. Jak jsem před pár dny procházela svůj sešit receptů a hledala inspiraci na vánoční cukroví, našla jsem na malém papírku rukou napsaný recept. Nebyl ani nijak nadepsaný, ale podle ingrediencí a postupu jsem ihned poznala o co jde. Ve špajzu jsem objevila otevřený sáček pohankové mouky, která chtěla spotřebovat a tak nápad na nedělní snídani byl na světě!

DSC_0763

Recept pochází z jednoho z mých oblíbených blogů edible perspective, kde najdete spoustu bezlepkových a vegetariánských dobrot. Variací na tyto buchtičky je na blogu spousty tak se těším, až je jeden po jednom vyzkouším.

Pohanková buchtička (recept převzat odtud)

Ingredience (1 velká porce):

  • 1 lžíce drcených lněných semínek + 3 lžíce teplé vody
  • 1/2 banánu
  • 4 lžíce mléka (nebo nemléčné alternativy: sójové, rýžové, ovesné… mléko)
  • 1/2 lžičky vanilkového extraktu
  • 1/4 šálku pohankové mouky
  • 1 lžíce pohanky, krup
  • 1/2 lžičky skořice
  • špetka soli
  • 1/4 lžičky prášku do pečiva
  • 1 lžíce chia semínek
  • 2 lžíce nasekaných vlašských ořechů

Postup:

Nejprve smícháme lněná semínka s vodou a necháme 3-5 minut stát, dokud se nám nevytvoří taková gelová konzistence.

V menší misce rozmačkáme banán, přilijeme mléko a vanilku a zamícháme.

Přidáme pohankovou mouku, pohankové kroupy, skořici, sůl, prášek do pečiva, chia semínka a ořechy a důkladně promícháme.

Nakonec vmícháme namočené lněné semínko, které tu nahrazuje vajíčko.

DSC_0755

Těsto vlijeme do lehce vymazané misky vhodné do mikrovlnné trouby a “pečeme” v mikrovlnce zhruba 1:45.

Jakmile nám mikrovlnka zacinká, je hotovo a můžeme podávat.

DSC_0767

Já jsem si na buchtičku namazala domácí máslo z vlašských ořechů s javorovým sirupem (recept už velmi brzy!!) a protože buchtička není vůbec doslazována, pokapala jsem si ji ještě trochou javorového sirupu.

Naprosto skvělá snídaně, která mě zasytila na minimálně 5 hodin!

DSC_0770

Poznámky k receptu:

Buchtička je slazená pouze banánem, proto můžete do těsta přidat lžíci či dvě javorového sirupu nebo medu nebo to udělejte jako já a javorovým sirupem si buchtičku přelijte.

Místo “vajíčka” ze lněných semínek můžete dát klasický slepičí bílek nebo místo lněných semínek použít chia semínka (proces je stejný).

Buchtičku lze upéct v klasické troubě, jen to nebude taková rychlovka jako z mikrovlnky. Doporučuji péct zhruba 30 minut na 175°C.

DSC_0764

Recept je opravdu rychlovka, takže se skvěle hodí i na pracovní dny. Buchtička pěkně drží pohromadě, tudíž si ji můžete zabalit s sebou do práce, pokud nestíháte snídat doma (což ovšem nerada slyším…). Pro tyto případy si můžete buchtičku rozkrojit a namazat ji oblíbeným džemem anebo oříškovým máslem.

Buchtička je další alternativou na teplé snídaně k ovesným (a jiným) kaším, což se mi moc líbí. Je teplá (teda pokud ji snídáte hned), a to mi po ránu dělá dobře do bříška :-). A důležité je, že mě zasytí na dlouhou dobu!

Dobrou chuť!

6 komentářů:

  1. To je panečku fajnový a zdravý recept! Chci se jen zeptat, jestli v mikrovlnce je potřeba nějaký speciální program, nebo stači obyčejný "zahřívací"? Pěknou neděli. I.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není třeba žádný speciální program (to by naše mikrovlnka stejně nezvládla...), takže klasický ohřívací :-)

      Vymazat
  2. vypadá to moc dobře, hodila by se i pro mě, na kolejích kde je jen společná kuchyňka :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravim, zajimalo by mne - ty kroupy jsou uz uvarene nebo syrove?
    Diky, Jita

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. kroupy jsou syrové, není třeba je předem vařit.

      Vymazat
  4. Jé, to zní zajímavě, všechno mám doma, tak určitě brzy vyzkouším :-)

    OdpovědětVymazat