pondělí 16. května 2011

Chřestová sezóna


Už je to tu! Chřestová sezóna začala! Všichni jsme ji určitě netrpělivě vyhlíželi a nemohli se dočkat, že? Popravdě se na chřest každý rok moc těším a letos to těšení bylo obzvlášť silné. U nás v obchodě sice nabízeli celoročně chřest z Peru, ale jako zastánce místních surovin jsem se nemohla dočkat toho českého, popř. slovenského, protože ten je prostě nejlepší!


A jak je krásný!



Sice mám chřest moc ráda, ale nikdy nevím co s ním. Už jsem ho vařila ve vodě a pekla v troubě (jen tak s olivovým olejem, hrubou solí a čerstvě mletým pepřem), ale chtělo to lepší nápad... Chřest se tradičně jí s holandskou omáčkou, ale na tu nemám odvahu, na chřestové risotto zase nemám čas a tak jsem se pustila do chřestové omelety! Přesněji řečeno do chřestové omelety s kozím sýrem!


Na jednu porci (manžel se na chřest moc netváří, takže tato skvělá večeře byla pouze mojí záležitostí) budeme potřebovat:
  • 2 vejce, prošlehané, osolené, opepřené
  • cca 10 nožiček chřestu (bílého či zeleného), pokrájených na 2-3cm kousky
  • tvrdý kozí sýr (ten co jsem použila se jmenoval "Stará koza" a byla to pěkně vyzrálá kozí gouda :-) ), množství podle preferencí, nakrájený na kousíčky nebo klidně i nastrouhaný.
  • máslo nebo olivový olej
Postup:

Asi většina z vás ví, že chřest je dvojího druhu - zelený a bílý (ještě jsem viděla fialový, ale nevím jak moc je u nás rozšířený, každopádně si myslím, že je více podobný tomu bílému). Já je mám rozdělené tak, že zelený neloupu a bílí vždy oloupu. Někdo loupe i ten zelený, ono asi záleží jak je chřest starý, jakou má slupku a jak máte silné zuby... Společné ale mají to, že spodní část chřestu je tvrdá a dřevnatá, proto je nutné tuto část oddělit.


Je několik variant jak toto provést. Buď zhruba 2cm konec uříznete nožem, což je asi rychlejší, protože můžete vzít několik nožiček zaráz, ale zase nemusíte odhadnout jak velká část chřestu je tvrdá. Druhá varianta je, že uchopíte chřest do levé ruky, pravou chytnete konec chřestu a chřest ohnete. Ta část, která se zlomí je tvrdá a dřevnatá, kterou určitě nechceme použít.


Tímto způsobem také zjistíte, jak je chřest čerstvý. Pokud chřest ohnete a on se nezlomí, ba naopak je jako guma, není úplně z nejčerstvějších. To ale neznamená, že ho nemůžete sníst, jen to asi nebude uplně to pravé ořechové!

Takže si odlámeme tvrdé konce a chřest si nakrájíme na 2-3cm kousky.


Rozpálíme si troubu na cca 180 - 200°C.

Chřest si chviličku povaříme ve vodě, ale ne do úplného změknutí neb ho ještě budeme opékat a zapékat.


Stačí zhruba 3 minutky. Poté chřest slijeme a prolijeme studenou vodou a necháme pořádně okapat.

Mezitím si rozpálíme pánvičku, nejlépe tu, která je vhodná i do trouby a rozpustíme na ni kousek másla či rozpálíme olivový olej. Já jsem měla venku zrovna máslo tak jsem použila máslo a chuť byla vynikající (na vajíčka raději používám máslo právě z důvodu lahodnější chuti - teda aspoň pro mě). Na másle/oleji orestujeme chřest.


Jakmile začíná být opečený, tj. po cca 5 minutách, zalijeme ho rozšlehanými vejci.


Necháme chvíli na mírném plameni a nachystáme si sýr. Buď si sýr nakrájejte nebo nastrouhejte a posypte jím omeletu.


Nyní je omeleta připravena do trouby. Omeletu necháme zapékat tak dlouho až bude povrch ztuhlý a sýr rozpuštěný. Jelikož jsem zjistila, že jsem použila sýr, který se moc netaví tak jsem vzdala čekání a omeletu vytáhla asi po 10-15 minutách. Doba zapékání také záleží na tom, jak máte omeletu silnou. Já ji měla pouze ze dvou vajec tekže 10 minut bohatě stačilo, pokud ale děláte omeletu z více vajec, může vám zapékání trvat delší dobu.


Jak je vidět, sýr není úplně rozpuštěný, ale krásně změkl, což mi naprosto stačilo! Rozhodně nemusíte použít pouze kozí sýr, ale jakýkoli sýr máte po ruce. Omelety mívám ráda posypané parmezánem, takže ten určitě doporučuji, jinak bych doporučila spíš výraznější sýry jako je např. cheddar.


Omeletu jsem ještě doplnila toastíkem celozrnného chleba. Byla to vynikající, lehká a nutričně vyvážená večeře a navíc jsem našla další uplatnění pro chřest :-).

Otázka: Jakou přípravu chřestu máte nejraději?

Mamka mi totiž chtěla udělat radost a tak mi koupila dva svazky (2x500g) chřestu. Je nádherný, ale nápady dochází. Jeden svazek už jsem pokořila a teď přemýšlím, co s tím druhým. Asi se přeci jenom pustím do toho risotta... Nebo chřestového krému...? Budu vás určitě informovat :-)

5 komentářů:

  1. Pavlo, rizoto je moc dobré, ale zkus třeba rozpustit kousek másla na zapékací misce, v tom másle "ošmudlat" jednotlivé stonky chřestu, lehce posolit a opepřit. Nakonec posypat trochu strouhankou s parmezánem a dát to do trouby zapéct. Nám to takhle chutnalo. Ditta.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Pavli, měla jsem úplně stejný problém s množstvím chřestu (také 2 svazky). Vůbec nebylo špatné obalit lehce povařený upravený chřest (4-5ks) do plátků anglické slaniny a zapéct, ale větší úspěch mělo rizoto. To označil i Daddy slovem "výtečné" a Ty jistě znáš jeho názor na chřest, brokolici, květák.....Ve čtvrtek jdu zase na trh.m

    OdpovědětVymazat
  3. Jů :) Tak já jsem zatím chřestem neposkvrněná :D :D U nás doma to byl vždycky jen květák a brokolice (nejlépe smažené, jinak by to hlava rodiny nejspíš nejedla), ale vždycky, když kolem chřestu jdu v obchodě, mám chuť ho koupit a něco s ním provést. Snad se mi podaří i zbytek rodiny (oni zeleninu nějak nemusí :/) přesvědčit, aby mu dali zelenou :) Každopádně moc děkuju za inspiraci a návod, jak ho vůbec očistit! Pevně doufám, že ho využiju :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nám doma chutnal chřest v této úpravě http://hafjentak.blog.cz/1005/chrest-na-milansky-zpusob
    Na chřest si asi musíme ještě trošku zvykat, doufám, že časem bude lépe dostupný a i kvalita v obchodech se bude zlepšovat!
    P.S. a ještě chutnal takto http://hafjentak.blog.cz/1007/chrest-s-maltezskou-omackou

    OdpovědětVymazat
  5. Jak tak koukám, tak toho chřestu asi nebudu mít dostatek. Všechny tipy vypadají úžasně! Zvlášť se mi líbí chřest posypaný strouhankou od Ditty a posypaný mletými lískovými oříšky od HaF. Chystáme se na chřestové slavnosti do Ivančic tak si třeba nějaký ten chřest dovezu a recepty vyzkouším.
    Jinak momentálně ujíždím na obyčejném povařeném chřestu s máslem a mořskou solí! Toho se prostě nemůžu nabažit a společně s čerstvým chlebem s máslem to pravidelně večeřím již několikátý den :-).

    OdpovědětVymazat