úterý 29. března 2011

Cookies!!

Občas mě to přepadne v takové intenzitě, že nemůžu myslet na nic jiného a musím prostě vstát a jít péct cookies. Cookies určitě znáte, nebo ne? Jsou to takové placičky plné čokolády, popř. jiných přísad jako sušené ovoce, ořechy atd. a do češtiny se občas překládají jako sušenky či koláčky. Jenže s těmito výrazy se nemůžu nějak sžít a proto jsou to pro mě jednoduše cookies i v češtině. 

Cookies se už dají koupit i u nás v snad každém supermarketu a většinou si svůj původní anglický název ponechaly. Nejčastěji se prodává klasická verze s kousky čokolády, tedy tak zvané chocolate chip cookies. U nás v Bille mají tyto od pod značkou clever, ale bohužel nevím jak chutnají.


Opavia vyrábí tyto cookies (sušenky), které jsem měla možnost vyzkoušet. Jsou křupavé, obsahují dost čokolády, ale jsou na můj vkus příliš sladké a seznam složení je zdlouhavý a nijak působivý.


Nad domácí cookies prostě není! 

Receptů na cookies existují miliony a dá se říct, že každá americká rodina má svůj vlastní recept, který se dědí z generace na generaci. Jestli jste fanoušci amerického seriálu Friends (Přátelé), určitě si pamatujete na epizodu, kde Phoebe donesla cookies upečené podle tajného receptu své babičky a Monika se ho snažila napodobit podle chuti. Nakonec přijdou na to, že se jedná o recept z obalu čokoládových kousků od Nestlé (na výtažek z této epizody se můžete podívat zde, ale omluvte zhoršenou kvalitu obrazu i španělské titulky...). Mnoho amerických rodin používá právě tento recept a je považován za jeden z opravdu nejlepších.



Jedno mají recepty ale stejné: většina z nich spotřebovává minimálně kostku másla a tunu cukru. A to nepočítám bílou mouku, několik vajec a spoustu čokolády! Ale nevěšte hlavu, mám pro Vás úžasný recept na cookies, které jsou nejen odlehčenou verzí původních cookies, aniž by to bylo poznat na chuti, ale také jsou pro Vás zdravé. Že to nejde? Tak sledujte!

Cookies s čokoládou, brusinkami a vlašskými ořechy



Ingredience:
  • 3/4 šálku celozrnné mouky
  • 1/4 šálku mletých lněných semínek
  • 1/2 šálku ovesných vloček
  • 1 lžička jedlé sody
  • 1/4 šálku rostlinného oleje (používám řepkový)
  • 2/3 šálku třtinového cukru
  • 1 velké vejce
  • 1 lžička vanilkového extraktu (nebo 1 vanilkový cukr) - pokud nemáte přírodní tak raději nedávejte
  • 1/2 šálku sušených brusinek
  • 1/2 šálku nasekaných vlašských ořechů
  • 1/2 šálku nasekané čokolády co nejvyšší kvality
Postup:

1. Předehřejeme troubu na 175°C a vyložíme dva plechy pečícím papírem.

2. Ve středně velké míse smícháme olej, cukr, vajíčko a vanilku.



3. Do této směsi rovnou přidáme mouku, lněné semínko, ovesné vločky, jedlou sodu, čokoládu, brusinky a ořechy. Líbí se mi, že se nemusí špinit další mísa na suché přísady! 




4. Vše pořádně smícháme.


5. Na připravený plech klademe malé kopečky (nejlépe to jde dvěma lžícemi namočenými ve vodě) asi tak 5cm od sebe. Prsty můžete ještě kopečky zpevnit, ale nedělejte z nich ploché placičky, protože se cookies při pečení roztečou a pak byste měli jeden velký cookie o velikosti i tvaru plechu. Věřte mi, já to vím... :-).



6. Plech vložíme do vyhřáté trouby a necháme péct 10 až 12 minut. Jestli to zvládnete (vy i vaše trouba), můžete klidně péct oba plechy naráz. Já se svoji troubou občas bojuji, proto jsem nechtěla riskovat a pekla jsem je postupně. 

7. Cookies budou po vytažení z trouby hodně křehké, proto je nechte minutku či dvě ještě na plechu a poté je přemístěte na mřížku, aby vychladly úplně. 


Pokud máte rádi křupavé cookies, klidně je nechte v troubě o pár minut déle. Já mám právě raději měkčí cookies a proto u mě 12 minut stačilo akorát. Po vytažení z trouby jsou cookies křupavé v každém případě. Je to z toho důvodu, že se do těsta přidával olej, nikoli máslo, které je vyžadováno v původních receptech. Jenže když to zvládnete a chvíli počkáte, cookies nádherně zvláční a budou uvnitř krásně měkoučké, zatímco na povrchu pěkně křupnou! V uzavřené dóze Vám cookies vydrží týden až dva, pokud je ovšem nesníte dřív...

A s čím cookies chutnají nejlépe? No přece se sklenicí mléka, do kterého si cookies namáčíte. Ale výborné jsou i s odpolední kávou nebo jen tak! 


Troufám si říct, že složením se tyto cookies hodí i k snídani! Polysacharidy, které představují především celozrnná mouka a ovesné vločky, Vám dodají energii a zasytí Vás na celé dopoledne; lněné semínko je skvělým zástupcem omega 3 polynenasycených mastných kyselin (snižuje hladinu LDL cholesterolu a zvyšuje HDL cholesterol) a společně s vlašskými ořechy Vašemu tělu dodá dávku zdravých tuků. Cukru není na takové množství (asi 20 cookies) příliš, i když se mi zdálo, že jsou dost sladké. Mamce na druhou stranu přišly málo sladké (což byla pro ni velice žádoucí vlastnost - plavková sezóna se blíží...!!). Takže klidně můžete ubrat/přidat, podle vlastních preferencí. Pokud také použijete mléčnou čokoládu, cukru bych ubrala, protože mléčná čokoláda bývá mnohem sladší, než hořká, kterou jsem použila v receptu já. Stejně tak i množství přidaného oleje - 1/4 šálku (tj. asi 60ml) je zanedbatelné - jen pokud nesníte celý plech na posezení... :-).


V Americe je pečení cookies rituál, kterého se většinou účastní celá rodina - hlavně děti rády pomáhají. 

Otázka: Pomáhá Vám při pečení/vaření rodina nebo o "pomoc" raději nestojíte a zvládáte sami?



22 komentářů:

  1. cookies vypadají nádherně! možná je ještě zkusím než pojedeme domů :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadají dobře a velmi jedle. Jenom bych potřebovala vědět, na čem umlít to lněné semínko? Pěkný den, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  3. Ditto, lněné semínko se dá koupit už drcené např. v dm drogeriích, jenže to se musí rychle spotřebovat, protože rychle žlukne a kdo ví, jak dlouho ho mají na skladě. Já si lněné semínko melu po troškách sama normálně v robotu a mám ho shované ve vzduchotěsné nádobě v lednici. Jinak se říká, že se lněné semínko nejlépe umele v mlýnku na kafe, ale to jsem nezkoušela, neboť bych musela mít jeden mlýnek na kafe, jeden na semínko... Ještě jsem zkoušela rozemlít semínko v hmoždíři, ale na to jsem neměla ani sílu ani nervy...

    OdpovědětVymazat
  4. Pavlo, díky za odpověď. Lněné semínko kupujeme do chleba, takže ho mám doma a to ostatní vlastně taky. Jinak s tebou souhlasím - kupované cookies jsou hrozně sladké. Hezký večer. Ditta

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tomu říkám nádhera, spojení šťavnatýcha mírně nakyslých brusinek a lahodné, jemné hořké čokolády je prostě úžasné a já tu slintámjako Pavlovův pes. Cookies mám moc ráda, ale peču je opravdu jednou za uherský rok, ale tuhle verzi určitě upeču brzy, protože je rpostě úžasná!

    OdpovědětVymazat
  6. Cookies miluju :) Mamka dělá hodně podobné, plné ovoce a ovesných vloček, těch bych se mohla ujíst (což taky dost často praktikuju :D). Ale když peču já, tak právě ty podle Toll House (http://catalinapece.blogspot.com/2010/12/chocolate-chip-cookies-s-bourbon.html) receptu, ty mám nejradši :)
    Každopádně brusinky, čokoláda a ovesné vločky zní skvěle a tvoje cookies vypadají obzvlášť dobře!

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Pavli! Som sa rozhliadla na tvojom blogu. Super!!! Na brusnicove kolaciky sa chystam aj ja, lenze s bielou cokoladou. Dufam,ze sa vydaria aspon tak kraaasne ako tie tvoje ;o)

    OdpovědětVymazat
  8. Madla: brusinky a čokoláda je kombinace na kterou nedám dopustit a brusinky mám v cookies mnohem raději než rozinky.
    Catalina: cookies od TollHouse jsou opravdu nejlepší jaké jsem kdy jedla a přijdou mi "nejameričtější". Rozhodně za ten hřích stojí :-)!
    Marianna: původně mě také napadlo použít místo hořké čokolády čokoládu bílou, ale zrovna jsme ji neměli. Už jednou jsem je s bílou čokoládou pekla a můžu říct, že se máš na co těšit :-). Ještě jsem použila místo ořechů slunečnicová semínka, což byl asi nejlepší nápad, který mě při pečení cookies zatím napadl :-). Jinak se mi moc líbí tvůj blog a máš ve mně pravidelného čtenáře! Mám bratra v Anglii tak mu musím říct, aby se mi podíval po tom BBC Good Food. Na časopisech o jídle naprosto ujíždím!!

    OdpovědětVymazat
  9. Pavli, od BBC Good Food mám tři kuchařky (101 Low- fat feasts, 101 Pasta and Noodle dishes a pak 101 Best ever chicken recipes) a musím říct, že podle nich vařím hodně často.
    Jinak po magazínu se ti samozřejmě podíváme :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Štěpi, to by bylo super. Já vám chtěla psát email, ale koukám, že jsi byla rychlejší :-). Na časopisy o jídle mám trochu úchylku... Kuchařky zní taky dobře, ale už je nemám kam dávat :-(, takže pro zatím postačí tenčí časopis.

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj, tak cookies z Billy ano pouze v případě, že chcete za málo peněz velké množství "něčeho" u čeho vám nezáleží na chuti. Je to případ kolegů v práci, kteří musí u počítače stále něco požírat a je jim v podstatě jedno co. Ochutnala jsem tedy, ale kupovat rozhodně nebudu. Funkční troubu zatím nemáme, takže teď se musím spokojit s kupovanými produkty nebo v lepším případě darovanými. Ale až se přestěhujeme... Katka

    OdpovědětVymazat
  12. Tak dnes jsem se do nich vrhla a jsou úžasné. jen jsem musela trošku zaexperimentovat, protože jsem doma neměla všechny uvedené ingredience, takže místo vlašáků jsem tam dala slunečnicová semínka, místo lněného semínka plátky mandlí a dýňová semínka a místo hořké čokolády čokoládu bílou - ale výsledek je super a určitě je budu opakovat. Jen dám asi příště místo sody kypřicí prášek, protože ta soda mi nechává na jazyku takovou nepříjemnou pachuť - ale to je jen drobnost na jinak vynikajícím receptu!

    OdpovědětVymazat
  13. Jsem ráda, že se povedly! Je to zvláštní, ale nikdy předtím jsem nikoho neznala, kdo by podle mých receptů pekl (vařil), ale jsem neskutečně šťastná, že recept funguje a hlavně že cookies chutnají.
    Nejlepší na tomto receptu je právě to, že se ingredience dají obměňovat podle toho, co máme zrovna doma, nebo na co máme zrovna chuť!

    OdpovědětVymazat
  14. Míša Z.
    Super recept ze samých kvalitních surovin, tak jsem ho vyzkoušela a dopadlo to dobře:). Jen jsem nepoužila rozemletá lněná semínka. Neměla jsem to tak vláčné a následně rozteklé do koláčků jako tady na fotografiích, ale vytvořené hrudky nakonec držely a když se to upeklo a nechalo vychladnout, tak se to ani nerozpadalo, jak se to nejdřív zdálo. Moc mi chutnají, i okolí si pochalovalo:). Děkuji autorce receptu...

    OdpovědětVymazat
  15. Míšo: Jsem ráda, že jsi měla úspěch! Mně se teda roztekly dost, ale vůbec to nikomu nevadilo :-).

    OdpovědětVymazat
  16. tak dneska je v troubě už druhá variace - white chocolate macademia, plus brusinky do mojí porce :-) při pečení prvních, originálních, jsem tě proklínala při mletí lněných semínek..ale už vím jak na to :-D a ty dnešní nějak nechtějí do sebe vzít čokoládu..asi mám špatnou odměrku nebo co :) je jí tam nějak hodně..možná je to proto, že to jsou choc.chips a ne čoko, tak tam nedrží..jinak jsou boží

    OdpovědětVymazat
  17. Takže upekla jsem! Akorát místo vlašáků jsem dala lískáče! Luxusní! Pochvala a mlaskání bylo alespoň od 20 lidí! A troufám si říct, že jsou lepší než kupovaný! Prostě luxusní! Doporučuju!!!!

    OdpovědětVymazat
  18. ahoj,chci se zeptat kolik másla bych měl dát,chci li ho nahradit za olej..musím dodat,že se jedná o máslo ghí čili 100% máslo(tuk) né máslo jak ho známe
    díky za odhad

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se za pozdní odpověď a doufám, že už nepíšu pozdě :-). Másla bych dala 60g, což odpovídá 1/4 šálku. Snad se povedou a určitě dej vědět jak dopadly!

      Vymazat
  19. Vynikající!!moc děkuju za tento recept,mám napečeno zítra na oslavu :-) zítra ještě hodím do trouby cizrnu :-)

    OdpovědětVymazat
  20. právě peču - díky za inspiraci. vyšlo mi jich 52 na 4 plechy (jedno-dvouhubky). málem jsem se neovládla a snědla syrové těsto. teď jen aby cookies vydržely do sobotní oslavy. jdu hledat skrýš.
    Lucka :-)

    OdpovědětVymazat