pondělí 20. prosince 2010

Pikantní africká buráková polévka

 Mám pro Vás další recept, tentokrát na skvělou polévku. Není to polévka Vánoční, ale rozhodně bodne při zimních mrazivých večerech. Už podle názvu příspěvku je Vám asi jasné, že se nejedná o typickou českou polévku, ale ujišťuji Vás, že pokud ve Vás dříme alespoň kousek dobrodruha bude Vám tato polévka moc chutnat. I manželovi chutnala, a to jistě znáte jeho postoj k novým a neznámým věcem. Proto když ochutnal ještě z kastrolu a prohlásil, že je to moc dobrý, radši jsem mu neříkala co všechno v polévce je. To by byla konečná. Manžel polévku přirovnal k "br. guláši" a já ho v tom nechala. Ostatně nebyl zas až tak daleko od pravdy...

Pikantní africká buráková polévka (Spicy African Peanut Soup převzato od Mama Pea):








Co budeme potřebovat k úspěchu:



  • 1/2 šálku červené čočky
  • jedna sladká brambora
  • cca 500 ml zeleninového vývaru
  • 1 plechovka krájených rajčat
  • 1 plechovka kokosového mléka
  • 1 plechovka cizrny
  • 2 lžíce burákového másla
  • 1,5 lžičky koření garam masala
  • 1 lžička kari
  • 1 lžička římského kmínu
  • 1/2 lžičky zázvoru 
  • špetka skořice
  • 1 lžička cukru na dochucení
  • sůl, pepř podle chuti

Hlavní hvězdy show - sladká brambora neboli batát a červená čočka:



Původní recept je dělán pro tzv. slowcooker neboli crockpot, tedy takový pomalý hrnec, do kterého se nasypou všechny ingredience, hrnec se zapne do zásuvky a vše se vaří zhruba 6 hodin. Vzhledem k tomu, že takový hrnec nemám (i když by se velice hodil... třeba od ježíška, co?...) tak jsem musela improvizovat. 

Nejprve jsem tedy dala vařit sladkou bramboru nakrájenou na kostičky do vývaru. Po chvíli jsem přidala červenou čočku a koření.


Poté neslitou plechovku rajčat, přičemž v tuto chvíli jsem začala litovat výběru velikosti kastrolu... Kastrol se pomalu plnil a přitom většinu přísad jsem stále měla na lince.


Dalším v pořadí bylo kokosové mléko, tedy jedna z ingrediencí, se kterou jsem doposud neměla žádné zkušenosti, a to ani z žádné restaurace (teda nevím o tom...). Trochu jsem se obávala toho, aby nebyl kokos v polévce moc výrazný a proto jsem zakoupila jen poloviční velikost plechovky. Ale byla jsem velice mile překvapena, jelikož chuť kokosu byla jemňoučká, ne moc výrazná, přesto rozpoznatelná. Byla to delikatesa a měla jsem chuť plechovku vypít, jenže to by nezbylo do polévky... Příště už stopro koupím plechovku klasickou. 


V tuto chvíli jsem nechala polévku chvíli vařit, aby se promíchaly chutě.


A po chvíli přišla řada na burákové máslo. To můžu kdykoli a s čímkoli, proto mě velice zajímalo jakou roli bude hrát v polévce - přece jenom je to "buráková polévka" a tak by mělo být v polévce přinejmenším rozpoznatelné. A také že bylo. Nepřebíjelo ostatní přísady, ale na první ochutnání bylo jasné, že tam je :-).


Nakonec přišla do polévky cizrna, kterou jsem slila a několikrát propláchla pod tekoucí vodou, aby se zbavila přebytečné soli. V této chvíli byla polévka v podstatě hotová a nechala jsem ji jen tak zlehka probublávat, aby se cizrna prohřála a nasála chuť polévky. 


Polévka je docela hustá a proto připomíná ten brguláš (navíc je tam brambora - sice sladká, ale je...). Avšak do brguláše má teda dost daleko. Polévka je každopádně zajímavá, ale v dobrém smyslu. Zajímavou jí dělá hlavně použité koření, které, pravda, není pro českou kuchyň typické, ale velice dobře ladí s ostatními přísadami polévky. Koření garam masala a kari znám především v kombinaci s cizrnou a červenou čočkou, což jsou i hlavní přísady této polévky. Jen zázvoru bych příště trochu ubrala, neboť nejsem jeho velký fanoušek. Do původního receptu patří čerstvý zázvor, ale s tím zkušenosti nemám. Snad příště...


Vzhledem k tomu, že polévka obsahuje cizrnu, čočku a burákové máslo, tedy spoustu bílkovin, dost zasytí. Navíc se skvěle ohřívá, takže když se vrátíte z dlouhé zimní procházky nebo v mém případě z 12ti km běhu ve sněhu, 


 stačí dát na dvě minutky do mikrovlnky a máte večeři.


 Doporučuji polévku ozdobit čerstvými neslanými buráky nebo kopečkem zakysané smetany (popř. jogurtu).

Dobrou chuť!!

1 komentář:

  1. Polévka vypadá báječně, akorád bych zvolila jiný postup. Děkuij za inspiraci, myslím, že jí brzy také uvařím :-)

    OdpovědětVymazat