pátek 3. prosince 2010

Mořská nebo sladkovodní?

Tak jsme si v Globusu koupili siveny. Byli akční tak proč je nevyzkoušet. Jo, pro ty co neví, siven je ryba :-). Navíc ryby jsou zdravé, plné bílkovin, polynenasycených mastných kyselin a tak jsme opustili vyzkoušenou cestu pstruhů a lososů a vydali jsme se cestou neznámou. Vlastně ona to nebyla tak úplně cesta neznámá, neboť jak jsme vyčetli z googlu, "siven je ryba lososovitá, velmi podobná pstruhu..."

Při přípravě jsem fotila o sto šest, udělala jsem nádherný fotky (včetně děsivých záběrů sivenních zubů), ale nějak se stalo, fakt nevím jak, že jsou fuč. A tak mi jich zbylo jen pár a navíc trochu mázlých... Snad si uděláte představu sami...



Siveny jsem připravovala trochu netradičně než klasicky pstruha na másle s kmínem, a to na zelenině. Plech jsem vytřela trochou oleje, rozprostřela plátky rajčat a cukety a na ně položila rybičky. Ty jsem jen osolila (zvenku i zevnitř) a pokladla plátečky másla. Troubu jsem předehřála na 180°C a siveny jsem pekla zhruba 20-25 minut.

Mezitím jsem připravila přílohu. Dlouho jsem váhala, co by se nejlépe k sivenům hodilo. Bylo jasné, že brambory, ale na jaký způsob? Vařené? Moc obyčejné... Pečené? V troubě se už pekli siveni a nebylo místo... Kaše!! To bylo ono! Kaši jsem neměla tak dva roky a po tomto večeru vůbec nevím proč ji nedělám častěji. 


Skvěle rybu doplnila a hodila se i k pečené zelenině. Máslová šťáva z ryby se šťávou se zeleniny se smíchaly a výborně ochutily kaši. Boule jsem měla až za ušima. I manžel mě chválil, což vždycky ráda slyším. Jen mu pořád vrtalo hlavou, jestli jíme sladkovodní nebo mořskou rybu.


Toť otázka. Pokud je siven ryba lososovitá tak losos přece žije jak v řekách tak migruje do moře. Tuto myšlenku potvrzuje atlas ryb. Těžko ale říct, odkud náš siven pochází. To jsme se paní za pultem zapomněli zeptat. Původně totiž siven pochází z východu Severní Ameriky, což nemá do moře (oceánu) daleko. Siveni byli však vysazeni i v Evropě a tedy i u nás. Česká republika není zrovna přímořský stát a tak je otázkou, zda naši dva siveni stihli za svůj život navštívit mořské vody.

Dočetla jsem se, že siveni žijí 15 let, což mi přijde dost dlouho na to, aby to teoreticky k tomu moři a zpět za svůj život zvládli. Jak ale byli naší siveni staří nevíme.


Dost bylo úvah. Podstatné je, že siven žije v řekách a migruje do moře. Mám pocit, že na otázku, zda byli naši siveni v moři by paní z Globusu stejně neznala odpověď. Tak jsme si nalili čistého vína a v tu ránu nám bylo všechno jedno. 


Siven byl chuťově velmi podobný pstruhu (to ostatně tvrdil i Google), ale nepatrnou odlišnost jsem zaznamenala (manžel ne). I páteř a kosti měl stejné. Takže kdo neustále obměňuje pstruha a lososa a lososa a pstruha jako my a přitom mu vyhovuje chuť těchto ryb, měl by zkusit siveny.

Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat