pátek 10. září 2010

Óda na podzim

I přes to, že je teprve začátek září a technicky podzim začíná až za dva týdny, nepochybně ho již cítím ve vzduchu. Zvlášť dnes, jak jsem šla ráno do práce mě vůně podzimu přímo praštila do nosu. A to doslova, neboť venku bylo jen osm stupňů! Přitom krásně svítilo sluníčko a na některých stromech bylo vidět, že se taky nemůžou podzimu dočkat a tak se začínají zabarvovat.

Podzim je moje nejoblíbenější roční období. Po vyprahlém létu chladnější počasí vítám s otevřenou náručí. I když může být podzim deštivý a ponurý, má svoje kouzlo. A právě na to se každé léto moc těším.

S podzimem mám asociováno několik věcí, no vlastně jsou to jídla, která k němu podle mě neodmysliteně patří. Tak např. je to vůně jablek a skořice třeba ve formě štrůdlu nebo jablečného kompotu, dále třeba pečená dýně (třeba se skořicí...), vlašské ořechy (které se výborně hodí do toho štrůdlu). Samozřejmě, že se mi teď vybaví spousta dalších (švestky, hrušky, růžičková i obyč kapusta, zelí, víno - bobule, burčák...), na které bych nechtěla zapomenout a na které se na podzim také těším.

Každopádně, na podzimním ovoci a zelenině se mi líbí to, že je většinou tepelně upravuji a dokážou tedy tělo příjemně zahřát (kromě burčáku, ten tepelně neupravuji, ale zahřát dokáže taky :-) ).

Tento rok se na podzim opravdu hrozně těším. Abych si čekání zkrátila, rozhodla jsem se přinést trochu podzimu k nám domů tím, že jsem upekla cuketovo - jablečné muffiny. Cuketa symbolizuje ještě zbývající kus léta, ale jinak jsou muffiny plné podzimu.

Chtěla bych Vám představit moji ultramoderní kuchařku:



High-tech, co :-)?

Co budeme potřebovat k úspěchu:


  • 1,5 šálku mouky (já použila 1/2 celozrnné, 1/2 hladké)
  • 2 lžičky prášku do pečiva
  • 1 lžička skořice (můžete nakombinovat třeba 1/2 lžičky skořice a 1/2 lžičky mušk. oříšku)
  • 1/2 lžičky soli
  • 3/4 - 1 šálek cukru (podle chuti a podle kyselosti jablek)
  • 3/4 šálku nastrouhané cukety, tj. 1 menší cuketa (buď na hrubo či na jemno, podle toho jak chcete, aby byla v těstě vidět)
  • 3/4 šálku nastrouhaných jablek, tj. 2 menší, já je strouhám i se slupkou, částečně z lenivosti a částečně proto, že ve slupce je nejvíc vitamínů a vlákniny
  • 2 vejce
  • 1/3 šálku = 85 ml oleje
  • skořicový cukr na posypání
A jak dál?

Nachystáme si formu na muffiny a vyložíme papírovými košičky. Dají se sehnat běžně v super/hypermarketech, ale jsou docela malé. Nejvíc spokojená jsem s těmi z Marks and Spencers.



Dále si nachystáme mísy:


Nejsou krásné? To byl dárek od manžela :-). On ví, že mi mísy udělají větší radost než náušnice.

Tak a jdeme dál...

Nejprve si smícháme suché přísady, tj. mouky, sůl, prášek do pečiva, cukr, skořici


Následně v jiné míse smícháme mokré ingredience, tj. nastrouhanou cuketu, jablko, vejce a olej




Přidáme suché ingredience k mokrým a zamícháme jen tak, aby se směsi spojily.



A můžeme plnit formičky. Já k tomu používám skvělou pomůcku:


Naběračku na zmrzlinu!!!

Je to perfektní velikost tak, aby se formičky naplnily do tří čtvrtin.

Jakmile naplníme košíčky, posypeme povrch těsta skořicovým cukrem, který jsem vytvořila smícháním asi dvou lžic třtinového cukru a 2 lžiček skořice


Fotografce nějakým způsobem uniklo vyfotit jak muffinky vypadají před vložením do trouby, ale aspoň jsem je zachytila po upečení


Muffinky se pečou zhruba 30 minut při teplotě 180 stupňů. Ale u mé plynové trouby těžko říct... Můžete zkusit trik se špejlí nebo taky funguje zkusit na muffinky zatlačit a jestli se odrazí zpět, jsou hotové (jestli je patrný otisk prstu, vraťte je zpět do trouby).

Musím se pochválit! Opravdu se povedly. Díky cuketě a jablkům jsou muffiny nádherně vláčné, skořicový cukr vytvořil na povrchu jemnou krustičku a v neposlední řadě musím říct, že jsou také docela zdravé. Obsahují přece zeleninu, no ne?

To byl pouze začátek mého podzimního pečení. V létě se obracím spíš na mrazák než na troubu, ale na podzim je to právě naopak. Těšte se na záplavu skvělých receptů!!!

6 komentářů:

  1. Mísy jsou opravdu pěkným desingovým kouskem a určitě skvělým pomocníkem!

    OdpovědětVymazat
  2. no ty mísy jsou super! odkud prosím jsou?

    OdpovědětVymazat
  3. Mísy jsou z Naoka z Prahy (http://www.naoko.cz/produkt.php?kat=02.03&pr=1570053&od=0&vse) a při pečení použiju kompletně všechny!
    Byl to dárek od manžela, který ví, že spíš než šperky mi udělá radost nějaká vymoženost do kuchyně :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Jsou výborné - bezkonkurenčně nejlepší muffiny, jaké jsem kdy pekla :-)
    už jen počkám, co na to řeknou strávníci :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jůůů, tak to mě moc těší!! Díky, že ses podělila o úspěch!

      Vymazat
  5. Potřebovala jsem recept na dobré bezlepkové muffiny a s dovolením jsem použila tento váš. Mouku jsem nahradila 100 g mletých mandlí a přidala 1 šálek pohankové mouky. Povedly se moc a jsou opravdu výborné. Původně měly být pro snachu, která zítra přijede, ale už jsme jich polovinu s manželem snědli, takže budu za chvíli péct další várku.
    Děkuji za recept a přeji pohodové a bezproblémové těhotenství. Ráda k vám na blog chodím :)

    OdpovědětVymazat