pátek 11. září 2015

Vláčné cuketové muffiny

DSC_5517

Když jsme se před rokem a půl přestěhovali do tohoto domu, těšila jsem se, že si konečně vybuduji zahrádku, na které budu pěstovat spoustu cuket, rajčat, fazolek, salátu, řepy a dalších dobrot. Minulý rok na zahrádku nezbyl čas a navíc kvůli mé zmenšené pohyblivosti a ohebnosti díky obrovskému břichu (a pak s mrňavou Aničkou), bychom zahrádku nejspíš zanedbávali. Letos tomu ale nic nebránilo. V koutku naší zahrádky jsme vybudovali tři záhony a já se vydala na trh nakoupit sazenice. Měla jsem velké oči a tak jsem skoupila co jsem zahlédla: rajčata (několik druhů), cukety (žluté, zelené), dýni, kadeřávek, mangold (2x), polníček… Pak jsem koupila i nějaká semínka: fazolky, mrkev, špenát, dubáček, řepu, hrášek… No a dala jsem se do sázení.

DSC_4886

Se sázením jsme začali docela pozdě (konec května) a tak se nedá divit, že třeba hrášek nestačil ani pořádně vyrůst a uschnul (zalívali jsme). Fazolky taky uhynuly dřív, než začaly plodit. Mrkev bojuje doteď, ale nejspíš marně. Kadeřávek a ředkvičky nám sežrali nějací černí brouci. Čemu se ale daří neskutečně dobře jsou rajčata, cukety, řepa, mangold a dýně. Mám pocit, že dýně nás brzo sežere – šlahouny se úplně vymkly kontrole a rostou si po celé zahradě. Ale vypadá to, že dýní bude dostatek (z jedné jsme už měli první dýňovou polévku sezóny). Rajčata máme nejraději jen tak nebo s mozzarellou a bazalkou nebo s feta sýrem. Mangold jíme jako špenát a cukety přidávám snad ke každému jídlu, jednoduše orestované na troše olivového oleje, jen se solí a pepřem.

DSC_4882DSC_4885

No a když se objeví někde v koutku nějaká ta přerostlá cuketa, nejraději z ní dělám buchtu. Na blogu už mám jedny cuketové muffiny s posypkou (recept zde), cuketovo jablečné muffiny (recept zde) nebo čokoládovo cuketový chlebíček (recept zde), ale myslím si, že cuketových buchet není nikdy dost (mám zálusk třeba na cuketové pancakes) a tak ráda zkouším nové recepty. O recept na tyto cuketové muffiny se musím podělit, protože vyšly nad moje očekávání. Jsou neskutečně vláčné a měkké, prostě žádné dusivky. Dělala jsem je na jedno setkání s kamarádkami a jejich prcky, proto jsem tam nepřidávala vlašské ořechy, ale pokud to vaše děti (nebo zuby) zvládnou, klidně je tam přidejte. Budou ještě lepší!

DSC_5516

Cuketové muffiny (původní recept zde)

Ingredience (na 12 středně velkých muffinů):

  • 1 a 2/3 šálku hladké mouky
  • 1 lžička prášku do pečiva
  • 1 lžička jedlé sody
  • 1 lžička skořice
  • špetka soli
  • 1 vejce
  • 1/2 šálku javorového sirupu
  • 1/2 šálku mléka
  • 1/4 šálku roztopeného kokosového oleje
  • 1 lžička vanilkového extraktu
  • 1 a 1/2 šálku nastrouhané cukety
  • 1/3 šálku ovesných vloček (použila jsem jemně mleté)

Postup:

Troubu předehřejeme na 180°C a formu na muffiny vyložíme papírovými košíčky (nebo ji vymažeme a vysypeme).

V jedné míse smícháme mouku, prášek do pečiva, sodu, skořici a sůl.

V jiné míse smícháme vejce, javorový sirup, mléko, kokosový olej a vanilkový extrakt. Tuto směs přilijeme k mouce a zlehka promícháme.

Vmícháme cuketu a ovesné vločky a ještě jednou opatrně promícháme.

Těsto rozdělíme do 12ti košíčků a dáme péct do vyhřáté trouby.

Pečeme 25 minut nebo dokud nevyjde zapíchnutá špejle čistá.

Pozn. Šálek = 1 cup = 240ml

DSC_5515

Vzhledem k naší nadúrodě cuket rozhodně nedělám tyto cuketové muffiny naposledy. Jsou opravdu lahodné a co mě těší nejvíc, že Anička se po nich mohla utlouct! Kubovi tam vadilo to “zelené” tak je možné, že příště cuketu zbavím slupky :-).

Když někdo nechce použít javorový sirup, jsem si jistá, že by šel použít i med. Jen dávejte pozor, med při pečení rychleji tmavne. Místo kokosového oleje můžete zkusit jakýkoli rostlinný olej. A ořechy nebo rozinky můžou být delikátním přídavkem.

DSC_5518

Otázka: Co pěstujete na zahrádce vy?  Jak vám to jde?

2 komentáře:

  1. Pavli, aj u nás je práve v rúre cuketový koláč. Ale robila som z rovnakého cesta už i mufiny a dokonca i vafle – tie boli naj. A chutili nám i cuketové vafle na slano – z cesta ako sa zemiakové placky, akurát miesto zemiakov bola cuketa.

    OdpovědětVymazat
  2. Pavli, to jsem ráda, že jsi zpět! Už jsem se bála, co se stalo, že máš takovou blogovou přestávku. A recept vypadá perfektně, škoda jen, že mám nedostatek cuket. zahrádku ti závidím, je to erfektní, když máš vlastní zeleninu, to bych jednou taky chtěla, ale na našem dvorku, kde momentálně trůní míchačka a spousta stavebního rumu, se daří tak akorát višním, meduňce a šťovíku :-)

    OdpovědětVymazat