úterý 23. července 2013

Mexický fazolovo jáhelný burger

Jakmile Kuba po obědě usne, já se vrhám do kuchyně a přemýšlím, co si dám k obědu já. Někdy je to snadné a vytáhnu z krabiček zbytky od oběda z předchozího dne nebo si rychle seskládám salát a k tomu kousek pečiva. Jindy to tak snadné nebývá – lednička je poloprázdná, na salát nejsou ingredience ani chuť – a hlad se ozývá čím dál tím víc.

DSC_8211

Pro tyto případy mívám vždy ve špajzu plechovku fazolí, ze kterých se dá vykouzlit mnoho (jako bílkovinový komponent salátů, dají se zamíchat do těstovin nebo rozmačkané jako podklad do tortilly). V lednici jsem také našla zbytek jáhel od Kubového oběda a tak jsem se rozhodla tyto dvě ingredience spojit v burger. Na burger mám už dlouhou dobu chuť. A to na jakýkoli: masový i vegetariánský – asi mi hlavně jde o ten styl jezení burgeru – v housce se spoustou salátu, rajčat a kečupu!

DSC_8219

Pravda, není to nejčistší způsob, ale prostě to k tomu patří.

Chuťově jsem ladila burger trochu do Mexika – z koření jsem použila římský kmín a uzenou sladkou papriku a taky trochu oregána - a myslím, že se mi povedl :-). Nedělala jsem ho ostrý, protože jsem nevěděla, jestli ho nebude i Kuba (nakonec jsem všechno snědla sama…), takže si klidně přidejte špetku kajenského pepře, pokud máte rádi pálivé jídlo. K fazolovo jáhelnému základu jsem ještě přidala sladkou kukuřici, kterou rozhodně nevynechte a slunečnicová semínka, která v burgeru krásně křupala!

DSC_8215

Tradiční hamburgerové bulky jsem nahradila toastovým chlebem, a to z několika důvodů: za prvé jsme bulky doma neměli a za druhé jsem nechtěla, aby chuť pečiva přebila chuť burgeru a tak jsem volila něco bílého a tudíž chuťově jednoduchého. Toastový chléb jsem si lehce opekla v topinkovači a i když jsem původně chtěla jíst burger bez vrchního plátku (právě z důvodu, abych neměla pocit, že jím jen chléb), po prvním soustu jsem byla ráda, že mi ten vrchní plátek burger drží pohromadě :-).

S burgerem se krásně pracovalo - na pánvičce držel pohromadě a ani poté se moc nerozpadal. Vevnitř byl vláčný, na povrchu křupavý. S kečupem tvořil ideální pár!

Mexické fazolovo jáhelné burgery: 

DSC_8214

Ingredience (na 4 placičky):

  • půl plechovky červených fazolí, slitých a propláchnutých
  • stejné množství uvařených jáhel (nebo třeba rýže, kuskusu apod.)
  • 1 vejce
  • 2 hrsti mražené nebo sterilované kukuřice
  • 2 lžíce slunečnicových semínek
  • 1 lžička římského kmínu
  • 1 lžička sladké uzené papriky
  • 1/2 lžičky sušeného oregana
  • 2-4 lžíce pšeničných otrub nebo mouky nebo strouhanky

Dále budeme potřebovat:

  • olivový olej
  • toastový chléb či jiné pečivo
  • salátové listy
  • rajče, nakrájené na kolečka
  • kečup
  • zakysaná smetana

Postup:

Fazole dáme do větší mísy a rozmačkáme je vidličkou tak, aby z nich byla kaše.

K fazolím přidáme všechny ingredience kromě otrub (mouky/strouhanky) a pořádně promícháme. Podle toho jak máme těsto řídké/husté přidáme otruby – já dala tři lžíce.

Na pánvi si rozpálíme olej a nejlépe namočenými dlaněmi tvarujeme z těsta placičky, které vkládáme na pánev. Ztlumíme plamen a placičky opékáme zhruba 5 minut na každé straně nebo až začnou na povrchu zlátnout.

Z daného množství jsem udělala čtyři středně velké placičky.

A můžeme skládat:

Na spodní plátek chleba položíme oprané listy salátu (já jsem použila červený dubáček), na ně kolečka rajčat, na rajčata burger (kdo chce, může si na burger dát plátek sýru) a na burger pořádnou porci kečupu, popř. zakysané smetany (nebo obojí jako já). To vše přiklopíme druhým plátkem chleba, uchopíme oběma rukama a pořádně se zakousneme (přitom se snažíme, aby nám z burgeru vypadlo co nejmíň přísad).

DSC_8217

K podávání doporučuji velké množství ubrousků. Věřte mi, budete je potřebovat :-).

Dobrou chuť!

6 komentářů:

  1. Teda teď jsi mi udělala vážně chutě! Určitě vyzkouším, dlouhou dobu totiž přemýšlím jak naložím s konzervou fazolí:) krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to máš skvělou příležitost burgery vyzkoušet!

      Vymazat
  2. vynikajici recept, rada ho vyzkousim!

    OdpovědětVymazat
  3. Máš parádní blog, moc se mi tady líbí. Přečetla jsem si pár receptů a úplně ses mi trefila do chutě:)... Už se těším až si něco dobrého udělám. Jako první mi asi v puse přistane ten skvělej burger :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za krásný komentář! Vždycky mě potěší, když se někomu líbí moje recepty!

      Vymazat