čtvrtek 5. září 2013

Švestkový táč

Jedno odpoledne mi volala sestřenice, jestli prý nechci švestičky z jejich zahrádky. A protože zahrádku nemáme (zatím, ale švestičky tam stejně nerostou) a na chalupě byly všechny švestky vyměněny za javory, nepohrdla jsem a pro švestky jsem se vydala. Předem jsem upozorňovala, že chci jen mističku – na jídlo, maximálně na knedlíky. Z jedné mističky byly mističky tři – jedna sice byla určena bratrovi, ale my jsme zrovna vyráželi na chalupu a oni byli taky někde odjetí tak jsme měli povoleno je zužitkovat.

Při pohledu na tolik švestek mě napadlo jediné: TÁČ!

DSC_8791

Tento táč už jsem jednou dělala, myslím, že to bylo před dvěma roky a pamatuji si, že byl naprosto luxusní – vláčný, křupavý, prostě božský. Ani nevím, proč jsem ho od té doby nedělala…

Recept jsem převzala z blogu Jany Florentýny Zatloukalové blog.florentyna.cz . Recept má dovětek “pro začátečníky”, což mě na první pohled zaujalo a po přečtení seznamu ingrediencí i postupu jsem si věřila, že to zvládnu. Přeci jenom se pracuje s droždím… :-). Recepty od Florentýny mám ráda právě pro svoji jednoduchost a rychlou přípravu. Navíc její popisky a komentáře k receptům jsou úžasné a dokáže motivovat každého se třeba bojí uvařit rajskou nebo svíčkovou k nedělnímu obědu. Mám její Kuchařku pro dceru i Vánoční kuchařku pro dceru a obě v hojné míře používám.

Tak a teď zpět k receptu. Recept je časově náročný, přeci jen to je kynutý táč a těsto musí mít čas vykynout – jak v míse tak i na plechu. Ale jinak je recept opravdu jednoduchý. Těsto je tekuté, takže se nehněte ručně, ale vařečkou v míse, což také ušetří spoustu času a uklízení (nevím jak vy, ale když dělám něco na vále, mám mouku úplně všude…). Těsto mi vykynulo krásně, a to jsem ho ani nedávala na extra teplé místo, prostě si trůnilo v kuchyni, kde bylo kolem 21°C. Co byla ale naprostá bomba byla drobenka. Drobenka na táči je prostě nutnost a bez ní není táč táčem, ale do této drobenky se přidává lžička skořice, která celý koláč nádherně ovoní – no a určitě si dovedete představit tu vůni, když se táč peče :-).

DSC_8789

Švestkový táč (původní recept zde):

Ingredience:

Těsto:

  • 500 g hladké mouky
  • 500 ml vlažného mléka
  • 160 g cukru krupice
  • 2 vajíčka
  • 30 g droždí
  • 100 g másla, rozpuštěného
  • špetka soli
  • švestky, rozpůlené a vypeckované

Drobenka:

  • 50 g másla
  • 100 g hrubé mouky
  • 50 g třtinového cukru
  • necelá lžička skořice

Postup:

1. Nejdřív je potřeba připravit si kvásek. Droždí rozdrobíme do misky, zasypeme lžící cukru a rozmícháme na kašičku. Poté ji zasypeme lžící mouky, přilijeme cca 100 ml vlažného mléka, promícháme a necháme vzejít. Trvá to zhruba 15 minut.

2. Zatímco se kvásek probouzí si ve větší míse smícháme mouku, cukr a špetku soli.

3. Ve zbytku mléka rozšleháme vajíčka a máslo.

4. Jakmile je kvásek připravený, přelijeme ho k mouce, přilijeme také mléko s vejci a máslem a nejlépe metlou všechno důkladně promícháme. Těsto by mělo být tekuté a bez hrudek.

5. Mísu přikryjeme čistou utěrkou a dáme kynout (nejlépe na teplé místo). Těsto by mělo zdvojnásobit svůj objem, což mně trvalo zhruba hodinku.

6. Velký plech na pečení jsem vymazala máslem a vysypala hrubou moukou (nebo můžete vyložit pečícím papírem). Těsto ještě jednou pořádně promícháme – to aby se z něj vyhnaly vzduchové bubliny – a nalijeme na připravený plech. Na plechu ho necháme opět kynout, tentokrát polovinu doby, která byla potřeba k předchozímu kynutí – v mém případě tedy cca 30 minut.

7. Teď si připravíme drobenku. Všechny ingredience na drobenku si dáme do mísy a prsty nebo vidličkou je promneme až vznikne sypká směs.

8. V tuto chvíli si můžeme předehřát troubu – na 180°C.

9. Těsto na plechu poklademe rozpůlenými švestkami (řeznou stranou nahoru), a to po celém jeho povrchu. Zasypeme drobenkou a dáme do vyhřáté trouby.

10. Po deseti minutách snížíme teplotu na 160°C a pečeme ještě 40 minut. Upečeno máme jakmile táč zezlátne a odstoupí od krajů.

DSC_8788

Táč jsme snědli ve třech (včetně 17 měsíčního Kuby) asi za tři dny. Byl tak dobrý, že jsme neustále chodili do kuchyně a ukrajovali kousek po kousku až byl fuč! Proto ani nemám vyfocený kousek na talíři. Než jsem si vzpomněla, byl plech prázdný…

DSC_8792

Dobrou chuť!

5 komentářů:

  1. Švestkový kynutý koláč je jeden z mých nejoblíbenějších, připomíná mi dětství, kdy jeden plech byl vždycky málo a zmizel hned :) Jen jsme do drobenky nepřidávali skořici, prima nápad! Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Tak už je v troubě ,doufám že bude chutnat tak jak se líbí na pohled .
    Mě už tečou sliny
    Díky za recept

    OdpovědětVymazat
  3. Taky ho miluju, ale dlouho jsem ho nepekla. Drobenku nemusím, tak sypu makem nebo skořicí a hrubým krystalem. Zítra se chystam péct, už se těším a celá moje rodina taky!😋 Mňam

    OdpovědětVymazat
  4. Vynikající recept i pro začátečnice 😇,dĕkuji

    OdpovědětVymazat