sobota 14. září 2013

Nedělní snídaně: bircher müsli

Ráda zkouším a ochutnávám nová jídla, ale co se snídaní týče, jsem dost konzervativní. Pět až šestkrát do týdne snídám jogurt s müsli a s banánem, popř. jiným ovocem – jen obměňuji druh müsli a jogurt (bílou Hollandii, řecký, málokdy ovocný). Takto snídám i na dovolené a manžel ze mě šílí. Vlastně si za to můžu sama…

DSC_8876

To bylo tak: v srpnu jsme byli na dovolené v Beskydech v hotelu Horal, který je součástí resortu Valachy. Hotel byl úžasný, v okolí samé lesy, prostě pohádková krajina (o samotné dovolené napíšu snad brzo). A protože když jedu na dovolenou, chci si odpočinout od každodenních povinností (vaření, uklízení…), objednali jsme si pobyt s polopenzí. Nejvíc jsem se samozřejmě těšila na snídaně, protože je to moje nejoblíbenější jídlo dne. Byla jsem zvědavá, co bude k dispozici, jestli tam budou i nějaké buchtičky, koláčky nebo dortíčky (na sladkou snídani mě užije). Snídaně byly formou švédského stolu a nabídka byla opravdu pestrá: spousta druhů pečiva, šunky, sýry, paštiky, marmelády, medy, buchtičky, vajíčka, slaninka, párečky… a taky samozřejmě jogurty a různé druhy cereálií. Nejdřív jsem šla obhlédnout situaci a pak stejně zamířila k tomu jogurtu a müsli. Ještě jsem si na talířek přihodila jeden muffin a kousek kiwi. Manžel si taky nabral spoustu dobrot: křupavé rohlíčky, sýry, šunku a spoustu zeleniny. Trochu jsem mu záviděla… Druhý den se snídaně opakovala… opět jogurt, müsli, kousek nějaké buchtičky a ovoce. Manžel si nabral zase jiné lahůdky: křupavé celozrnné rohlíčky, játrovku, sýry a nějakou buchtičku ke kafíčku. Opět jsem záviděla. Jenže po jogurtu s müsli a nějaké té buchtičce už mi v žaludku nezbylo ani kousek místa na ochutnání. Když mě manžel viděl jak slintám nad jeho snídaní, poradil mi, abych si druhý den dala na snídani něco jiného než jogurt, který mám doma. Chytrý to muž, proto jsem si ho taky brala, že? :-) A tak jsem se další den vyhnula jogurtu obloukem a naskládala si na talíř křupavé rohlíčky, máslíčko, sýr, marmeládku, kousek křupavé slaniny a nějakou buchtičku jako sladkou tečku na závěr. Ukázalo se, že já prostě neumím jíst jinou snídani než jogurt s müsli. Všechno jsem splácala dohromady, pak mi bylo těžko. Místo toho, abych měla spoustu energie na dopolední túru, se mi chtělo ležet a trávit. Asi jsem nad složením té snídaně měla víc přemýšlet a tak jsem se následující den opět vrátila k osvědčenému jogurtu a byla jsem naprosto spokojená. Nad manželovými dobrotami jsem už neslintala a pochopila jsem, že jogurt je mi asi předurčen do konce života. Konec příběhu :-).

Nejčastěji si müsli s jogurtem připravuji tak, že si do misky vyliju jogurt, přisypu müsli, které mám zrovna doma, přidám drcená lněná semínka, chia semínka, vše zamíchám, přidám nakrájený banán a třeba nějaké křupavé cereálie na ozdobu. Nesmí samozřejmě chybět lžíce arašídového nebo jiného oříškového másla. To je moje klasická snídaně, která je hotová do dvou minut i s uvařením čaje a obstarání snídaně pro Kubu. Když mám víc času, ráda si dělám snídani příjemnější – vždy jde ale o jogurt s müsli, jen v různých podobách – třeba jako pohár nebo jogurt podávaný ve skoro prázdné sklenici od arašídového másla.

DSC_8874

Na další podobu jogurtu s müsli jsem narazila v zářijovém Apetitu. Jedná se o Bircher müsli, které bývá často v nabídkách hotelových snídaní v rakouských a švýcarských Alpách (teda aspoň já jsem se tam s tím setkala) a které je založeno na syrových ovesných vločkách, předem namočených v mléce nebo džusu, podávaných s ovocem, ořechy a jogurtem. Bircher müsli bylo pojmenované podle Švýcara Maxmiliana Bircher-Bennera, doktora, který toto podával svým pacientům a prosazoval názor, že ovesné vločky se nemusí vařit, aby byly stravitelné, ale stačí je pouze namočit (zdroj). Často si takto večer namíchám vločky napůl s mlékem a jogurtem, nechám přes noc uležet a ráno pouze doplním ovocem. Tentokrát jsem se držela receptu a myslím, že jsem se více přiblížila známému Bircher müsli, které podle toho jak ho znám, obsahuje jablka, rozinky a oříšky. Jen jsem přidala lněné a chia semínko, bez kterých si už nedovedu představit snídani a místo ovesných vloček jsem použila sypké Maxi müsli z DMka, které obsahuje různé vločky, ale i rozinky a lískové oříšky. Přísady jsem přidávala od oka, takže i uvedené množství berte s rezervou.

Bircher müsli (recept převzat z Apetitu 9/2013)

Ingredience (na 1 porci):

  • 40 g ovesných vloček nebo sypkého müsli
  • lžička drcených lněných semínek
  • lžička chia semínek
  • 100 ml mléka (kravské, sójové, mandlové, ovesné…)
  • 1/2 jablka, nastrouhaného
  • lžička medu nebo javorového sirupu (množství určete podle kyselosti jablek)
  • 200 g bílého jogurtu
  • skořice
  • hrstička vlašských ořechů

Postup:

Nejdřív zalijeme ovesné vločky (müsli) smíchané se lněnými a chia semínky mlékem, přikryjeme a dáme do ledničky přes noc. Vločky by měly být zcela ponořené do mléka a počítejte s tím, že vločky (a semínka) hodně mléka nasají.

DSC_8869

Ráno na rozmočené vločky přidáme nastrouháme jablko smíchané s medem/javorovým sirupem a přelijeme jogurtem. Posypeme skořicí a vlašskými ořechy.

DSC_8872DSC_8873

Obsah misky jsem si po vyfocení pořádně zamíchala, což vřele doporučuji, protože tak dostanete všechny dobroty na lžičku zaráz. Už to sice nebylo tak fotogenické, ale dobrota to byla, to mi věřte!

Jablko jsem měla v müsli poprvé. Spíš dávám přednost banánu nebo třeba borůvkám, malinám nebo jahodám, když jsou v sezóně, ale jablka jsem si s jogurtem moc nedovedla představit. V ovesné kaši, to je jiná, ale v jogurtu už moc ne. Musím říct, že mi ta kombinace moc chutnala a myslím, že bych si jablko mohla přidávat do müsli častěji. Společně se skořicí a ořechy to byla lahoda!

DSC_8875

Ve výsledku to byla opět další verze mého oblíbeného jogurtu s müsli, ale tentokrát to bylo takové víc kašovité, což ale rozhodně hodnotím jako pozitivum. Vločky byly krásně měkké, vláčné a rozplývaly se na jazyku. Díky jablku bylo müsli šťavnaté a jogurt vše zjemňoval.

Bircher müsli jsem si za několik dní zopakovala, jen jsem ho hodně zjednodušila – použila jsem pouze ovesné vločky (bez semínek), ráno jsem přidala jen kolečka banánu, řecký jogurt a arašídové máslo. Byla to taky neskutečná dobrota.

DSC_8857DSC_8862

Variant je mnoho tak se taky do toho pusťte!

Dobrou chuť a po snídani vyražte někam do přírody!

Otázka: Co si vybíráte na snídani na dovolené? Dáváte přednost známému a zažitému nebo rádi zkoušíte něco nového?

10 komentářů:

  1. Každý den snídám jogurt+cereálie+banán a ještě nějaké ovoce navíc vedle. Když jsem byla naposled na výletě a ubytovali jsme se v hotelu, měli jsme také polopenzi a snídala jsem banán, jogurt a müsli..:D

    OdpovědětVymazat
  2. Já to hodně obměňuju, často snídám sladké (dnes třeba nepečený tvarohový dortík), ale jíst tu stejnou snídani každý den by se mi brzy přejdlo (i když je fakt, že když si udělám zapékané müsli, tak to vydržím jíst hodně dlouho...).
    Když jsem byla nedávno na wellnes víkendu v lázních, jen jsem smutně koukala na ranní švéské stoly a to báječné křupavé pečivo a müsli(já měla kukuřičné "chlebíky").
    Jinak bircher müsli jsem si jednu dobu taky připravala hodně často, tak díky za připomenutí, musím ho si ho brzy zase udělat (s jáhlovými vločkami).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To musí být boj vidět tolik druhů čerstvých a křupavých rohlíků! Ale moc ti fandím, máš takový pozitivní náhled na všechno a to je prostě paráda! Díky za komentář!

      Vymazat
  3. Je to fakt skvělé! Vločky s chia semínky jsem už kdysi dělala, teď jsem podle tebe zkusila přidat i lněné semínko a nahoru pak jogurt a fakt výborné. Už jsem to dělala tento týden 2x - taky s jablkem, oříšky + sušené moruše navíc a pak zase i s jiným ovocem. Děkuji za inspiraci :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, narazila jsem na Tvůj blog a s tímto snídaňovým článkem mi opravdu mluvíš z duše! Jsem absolutní závislák na müsli ke snídani (a hříšně drahém javorovém sirupu k tomu) a podobné situace v hotelích jsem už sama se sebou taky párkrát zažila :)
    Když budeš mít chuť, můžeš mrknout na můj blog, který ale teprve rozjíždím...:) Měj se krásně, www.verunkanacestach.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za představení blogu! Vypadá skvěle a těším se na další tvoje výlety!

      Vymazat
  5. Dneska ráno jsem ho měla k snídani a zítra se na něj chystám znovu:) Vločky už mám připravený v lednici.

    OdpovědětVymazat